W artykule zaprezentowano najważniejsze wnioski płynące z raportu dotyczącego polityki wynagradzania za pomocą świadczeń dodatkowych w 2012 r. W tegorocznej, a zarazem pierwszej edycji badania wzięło udział 157 przedsiębiorstw z całej Polski. Do ostatecznych analiz zostały włączone dane ze 144 firm.
Oferta świadczeń
87% przedsiębiorstw oferuje pracownikom benefity. Do najczęściej proponowanych zatrudnionym świadczeń należą: szkolenia i kursy zawodowe (ten benefit znajdziemy w ofercie 82% badanych przedsiębiorstw), podstawowa opieka medyczna (74%), udział w konferencjach branżowych (74%) i zajęcia sportowe (66%).
Procent przedsiębiorstw,
które oferują pracownikom świadczenia dodatkowe
Źródło: Polityka świadczeń dodatkowych w 2012 roku, Sedlak & Sedlak
Świadczenia dodatkowe najczęściej oferowane przez pracodawców
Źródło: Polityka świadczeń dodatkowych w 2012 roku, Sedlak & Sedlak
Wartość pakietu świadczeń
Mediana wartości pakietów świadczeń w badanych firmach w 2012 r. wynosi 200 PLN na pracownika miesięcznie. W 10% przedsiębiorstw wartość benefitów przekracza 500 PLN na osobę zatrudnioną w ciągu miesiąca. Wartość świadczeń różni się w zależności od wielkości przedsiębiorstw, które je oferują. Mediana wartości benefitów jest najniższa w średniej wielkości firmach i wynosi 170 PLN na jedna osobę w ciągu miesiąca. Najwyższa mediana wartości świadczeń występuję w największych przedsiębiorstwach (250 PLN na osobę miesięcznie). Najdroższe pakiety otrzymują osoby zatrudnione w handlu. W tej branży mediana wartości pakietu świadczeń wynosi 238 PLN na pracownika w ciągu miesiąca.
Wartość pakietu świadczeń w przedsiębiorstwach
wielkość przedsiębiorstwa
|
wartość pakietu świadczeń w PLN
|
1. decyl
|
dolny kwartyl
|
mediana
|
górny kwartyl
|
9. decyl
|
małe
|
53
|
94
|
200
|
550
|
970
|
średnie
|
77
|
100
|
170
|
300
|
710
|
duże
|
75
|
155
|
240
|
305
|
372
|
bardzo duże
|
60
|
105
|
250
|
408
|
500
|
wszystkie przedsiębiorstwa
|
50
|
100
|
200
|
350
|
500
|
Źródło: Polityka świadczeń dodatkowych w 2012 roku, Sedlak & Sedlak
Mediana wartości pakietu świadczeń w wybranych branżach
(średnio miesięcznie na jednego pracownika w PLN)
Źródło: Polityka świadczeń dodatkowych w 2012 roku, Sedlak & Sedlak
26% firm informuje swoich pracowników o wartości oferowanych im benefitów. Najczęściej robią to średniej wielkości przedsiębiorstwa. 33% z nich przekazuje pracownikom tego typu dane. Najrzadziej takie informacje są udostępniane przez duże firmy. Tylko 16% z nich komunikuje zatrudnionym wartość pakietu świadczeń.
Procent przedsiębiorstw, które informują pracowników
o wartości pakietu świadczeń dodatkowych
Źródło: Polityka świadczeń dodatkowych w 2012 roku, Sedlak & Sedlak
Procent przedsiębiorstw, które informują pracowników
o wartości pakietu świadczeń dodatkowych - według wielkości przedsiębiorstwa
Źródło: Polityka świadczeń dodatkowych w 2012 roku, Sedlak & Sedlak
Monitorowanie programu świadczeń
Tylko 34% firm kontroluje poziom zadowolenia pracowników z benefitów.
Procent przedsiębiorstw monitorujących
poziom zadowolenia pracowników z benefitów
Źródło: Polityka świadczeń dodatkowych w 2012 roku, Sedlak & Sedlak
Częstość, z jaką w firmach
przeprowadzane jest badanie satysfakcji ze świadczeń
Źródło: Polityka świadczeń dodatkowych w 2012 roku, Sedlak & Sedlak
O raporcie
Raport „Polityka świadczeń dodatkowych w 2012 r.” składa się z trzech części. W pierwszej przedstawiono dane dotyczące oferty świadczeń dodatkowych w przedsiębiorstwach w 2012 roku.
Analizy zaprezentowane w drugiej części obejmują takie kwestie jak: wartość pakietów świadczeń, świadczenia partycypacyjne i informowanie pracowników o wartości świadczeń.
W części trzeciej zamieszczono informacje dotyczące zarządzania systemem benefitów w firmie a więc: outsourcingu benefitów, różnicowania świadczeń w obrębie różnych grup pracowników i monitorowania programów świadczeń.
Na potrzeby raportu stworzono rozbudowaną listę świadczeń dodatkowych, obejmującą ponad 60 różnych rodzajów benefitów pracowniczych pogrupowanych w 19 kategorii.