Krok 1. Zobacz ile masz pieniędzy
Zanim zaczniesz planować wysokość premii referencyjnej, musisz wiedzieć, jakim budżetem dysponujesz. Policz średni koszt rekrutacji na jedno stanowisko w okresie poprzedzającym wprowadzenie premii referencyjnej. Dzięki temu będziesz wiedzieć, jaki maksymalny poziom bonusu możesz ustalić, aby efektywniej wykorzystywać budżet rekrutacyjny. Zazwyczaj wartość premii nie powinna stanowić więcej niż 30% średniego kosztu rekrutacji.
Krok 2. Wyodrębnij kluczowe stanowiska
Wprowadzanie premii referencyjnej dla poleceń kandydatów na wszystkie stanowiska zazwyczaj jest bezcelowe. Realizacja niektórych rekrutacji nie stanowi problemu i nie musi być dodatkowo wspierana. Warto zatem wyłonić stanowiska kluczowe dla firmy - te, których obsadzenie jest trudne, kosztowne i długo trwa. Właśnie w tym przypadku wprowadzenie premii referencyjnej przynosi największe korzyści.
Krok 3. Przygotuj wskaźniki efektywności
Każde działanie jest tyle warte, ile przynosi korzyści. Dlatego zanim zaczniemy wprowadzać premię referencyjną, powinniśmy wyznaczyć sobie podstawowe wskaźniki efektywności. Podstawowymi wskaźnikami mogą być: zmiana kosztów rekrutacji, zmiana w ilości wartościowych aplikacji, zmiana w czasie pozyskiwania pracowników na kluczowe stanowiska. Tu skorzystamy m.in. z danych z Kroku 1.
Krok 4. Poznaj potrzeby pracowników
Dobry system motywacyjny charakteryzuje się tym, że nagrody są atrakcyjne dla osób, które są objęte tym systemem. Premia referencyjna nie zawsze musi być wypłacona w gotówce. Warto szukać pomysłów niestandardowych, które działają na wyobraźnię pracowników. Dla jednych będzie to karnet do SPA, dla innych skok spadochronowy, dla jeszcze innych dzień wolny. Dobrym pomysłem jest więc stworzenie kafeterii bonusów. Ważne, aby były naprawdę motywujące.
Krok 5. Stwórz procedurę, wybierz narzędzie
Jak dla każdego procesu w firmie tak i dla premii referencyjnej należy stworzyć procedurę, która będzie przede wszystkim jasna dla pracowników. W tej chwili praktycznie wszystkie firmy korzystają ze specjalnego oprogramowania wspierającego Employee Referral Programme (ERP). Sprawdzone narzędzie informatyczne upraszcza wdrożenie procesu i zachęca pracowników do działania. Zgłaszanie kandydatów musi być łatwe i każdemu dawać szansę uczestniczenia w programie oraz śledzenia postępu swojego kandydata.
Krok 6. Przygotuj komunikację
Nawet najlepszy projekt nie zadziała, jeśli nie będzie właściwie przedstawiony pracownikom. Dlatego jednym z kluczowych czynników powodzenia wprowadzenia premii rekrutacyjnej jest przygotowanie odpowiedniej komunikacji. Trzeba stworzyć przejrzysty, motywujący komunikat, zadbać o to, aby dotarł do wszystkich zainteresowanych. Odpowiednie przedstawienie korzyści sprawi, że premia rekrutacyjna będzie postrzegana jako bardzo atrakcyjne świadczenie.
Krok 7. Rekrutuj i płać
To wreszcie ten moment, w którym premia rekrutacyjna zaczyna działać, przynosząc korzyści zarówno pracownikom, jak i firmie. Po każdej udanej rekrutacji dawaj pozytywną informację zwrotną załodze, a polecającemu bezzwłocznie wypłać premię rekrutacyjną.
Krok 8. Zmierz efekty
Po pół roku do roku działania nadchodzi moment, w którym warto podsumować projekt wdrożenia premii rekrutacyjnej. Jest to czas na zadanie sobie kilku pytań:
- Ile CV pozyskaliśmy dzięki premii rekrutacyjnej?
- Ile spośród tych osób zatrudniliśmy? Procent zatrudnionych w odniesieniu do liczby CV będzie mówił nam o jakości polecanych kandydatów.
- Ile spośród zatrudnionych osób zostało po 3-6 miesiącach w firmie?
- Ile wydaliśmy na wdrożenie premii uwzględniając jej wypłacenie, prace wdrożeniowe, koszt oprogramowania?
- Ile musielibyśmy wydać, żeby osiągnąć takie rezultaty rekrutacyjne klasycznymi działaniami?
- Jak zmienił się czas pozyskiwania kluczowych pracowników w firmie?
- Jakie jest ROI z wdrożenia premii rekrutacyjnej?
W ten sposób ocenimy, jakie efekty przyniosło wdrożenie premii rekrutacyjnej, będziemy mogli ją ewentualnie zmodyfikować, przystosować do zmieniających się wymagań rynku, pracowników i firmy.
Podsumowanie
Odpowiednie wdrożenie premii rekrutacyjnej, choć pozornie proste, wymaga wykonania kilku ważnych rzeczy, które zapewnią sukces projektu. Dobre przygotowanie pozwoli optymalizować efektywność bonusu. Dzięki temu zwiększą się korzyści, które odnoszą zarówno pracownicy, jak i pracodawca.