W dniach 22 i 23 lutego w krakowskim Hotelu Starym odbyła się Konferencja „Wynagradzanie menedżerów średniego i wyższego szczebla”. Konferencję zorganizowała firma Sedlak
& Sedlak.Partnerem merytorycznym wydarzenia była Katedra Zarządzania Personelem Profesora Aleksego Pocztowskiego Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
Pierwszy dzień wystąpień rozpoczęto blokiem tematycznym „Tendencje w wynagradzaniu menedżerów”. Swoją prelekcję o ładzie korporacyjnym i wynagradzaniu menedżerów wygłosił dr hab. Piotr Urbanek z Uniwersytetu Łódzkiego. Jakub Han z Sedlak
& Sedlak przedstawił wynagrodzenia menedżerów polskich spółek giełdowych, a Malwina Raducka (Sedlak
& Sedlak) pokazała przykłady budowania pakietu wynagrodzeń w kontraktach menedżerskich. Gorącą dyskusję wywołał problem jawności wynagrodzeń w spółkach notowanych na warszawskiej giełdzie.
W kolejnym bloku poruszono tematykę metod wyceny pracy menedżera. Wykład plenarny wygłosiła prof. dr hab. Marta Juchnowicz z SGH. O wpływie kompetencji menedżerów i liderów na ich wynagrodzenie mówił dr hab. Tadeusz Oleksyn. O tym, jak wartościuje się pracę menedżerów w RR Donnelley, opowiadała Teresa Walewska (RR Donnelley Europe).
W ostatniej części pierwszego dnia konferencji zastanawiano się nad konstruowaniem pakietu wynagrodzeń menedżerów. O banku premii – jako skutecznym narzędziu budowania lojalności menedżerów - traktował wykład dr Kazimierza Sedlaka, a Olech Bestrzyński, kierownik ds. wynagrodzeń Kompanii Piwowarskiej, przedstawił praktykę wynagradzania menedżerów średniego szczebla w jego firmie.
Po wszystkich wystąpieniach odbył się minipanel dyskusyjny na temat sytuacji na rynku pracy. Uczestnicy konferencji dzielili się swoimi uwagami na temat wzrostu płac w Polsce w ostatnim okresie oraz tendencjach na przyszłość. Goście konferencji poruszyli także problematykę wzrostu żądań płacowych różnych grup zawodowych.
Drugi dzień konferencji rozpoczęto od kwestii wynagrodzeń odroczonych. Prelekcję wygłosił Tomasz Dejtrowski (Compensation & Benefits Manager, Coca – Cola HBC Polska), który omówił praktyczne aspekty wynagrodzeń odroczonych menedżerów wyższego szczebla. Z kolei Tomasz Jęda z Telekomunikacji Polskiej pokazał, jak wprowadzono program opcji na akcje w TP S.A. Gości szczególnie zaintrygowała problematyka uznaniowości we wdrożonym programie Telekomunikacji Polskiej.
Aspekty systemów motywacyjnych w praktyce przedstawiali Maciej Rosa z In – Consulting („Pułapki premiowania”), Agnieszka Rzenno z Fortis Bank Polska S.A. („Ocena skuteczności systemu motywowania menedżerów w Fortis Bank Polska S.A”) oraz Maciej Dubis z Hewitt Associates Sp. z o.o. („Systemy motywacyjne i premiowanie w światowej korporacji”). Po wystapieniach wszystkich uczestników słuchacze zastanawiali się nad przyczyną niskiej rotacji w Fortis Banku oraz nad tym, czy i jak należy motywować bodźcami długoterminowymi pracowników szczebli niższych.
Na zakończenie konferencji odbyła się dyskusja panelowa na temat „Czy i jak motywować menedżerów” prowadzona przez prof. dr hab. Aleksego Pocztowskiego (AE Kraków). W dyskusji uczestniczyli: dr Kazimierz Sedlak, dr hab. Tadeusz Oleksyn, Tomasz Dejtrowski – Coca Cola HBC Polska Sp z o.o., Ewa Latkowska – GE Power Controls Sp. z o.o. Burzliwą wymianę zdań wywołało poruszenie kwestii jawności wynagrodzeń. Można powiedzieć, że na sali było tyle samo zwolenników, co przeciwników jawności. Zadano także istotne pytania o kierunek rozwoju systemów wynagradzania menedżerów.
Program konferencji wywołał wiele interesujących dyskusji i ożywioną wymianę poglądów. Zgodnie z oczekiwaniami uczestników organizatorzy zapewnili, że idea organizowania konferencji poświęconych problematyce wynagradzania menedżerów będzie kontynuowana.
Michał Skierski
Sedlak & Sedlak
Materiały z konferencji