Czy system premiowania stosowany w firmie wpływa na zwiększenie motywacji do pracy?

Ogólnopolskie Wynagrodzeń

USA: mediany wynagrodzeń pracowników w różnym wieku

20 lat 20 000

30 lat 40 000

40 lat 50 000

50 lat 51 000

60 lat 53 000

* rocznie w USD

Stefa premium

Sprawdź co zyskasz wykupując pełny dostęp do naszego portalu

Sprawdź, ile zarabia:

Koordynator projektu 8780 PLN
Audytor wewnętrzny 9280 PLN
Analityk ds. IT 7700 PLN
Magazynier 3660 PLN
Grafik kreatywny 5560 PLN
Drukarz offsetowy 4410 PLN
Analityk baz danych 8280 PLN
Monter drzwi 3940 PLN
Promotor marki 4780 PLN
Operator CNC 4020 PLN
Ogólnopolskie badanie satysfakcji z pracy

Zajmujesz się zawodowo wynagrodzeniami?
Zapraszamy Cię do strefy przeznaczonej dla profesjonalistów.

Płaca zespołowa - wynagrodzenie grup pracowników wykonujących podobną pracę.

pozwala na porównanie 43 wskaźników w następujących obszarach

Artykuły

Wynagrodzenia w polskiej armii w roku 2009 - część I

08.06.2009 Grzegorz Spólnik
Praca w Siłach Zbrojnych RP cieszy się coraz większym zainteresowaniem, a postępująca profesjonalizacja armii daje nowe możliwości jej podjęcia. Czy jest to jednak opłacalne? Czy może lepiej szukać zatrudnienia w sektorze prywatnym? Na jakie dokładnie wynagrodzenie może liczyć żołnierz zawodowy i z czego ono się składa? Na te pytania odpowiada opracowanie „Wynagrodzenia w polskiej armii w roku 2009”. W części pierwszej szczegółowo opisano uposażenie zasadnicze żołnierzy zawodowych i porównano je do płac w gospodarce. Skoncentrowano się również na trzech dodatkach (specjalnym, służbowym, za długoletnią służbę), które mogą znacznie zwiększyć kwotę całkowitego wynagrodzenia. Bo zapewne nie jest powszechnie wiadomym, iż główny księgowy otrzymuje dodatek służbowy w takiej wysokości jak dowódca okrętu. Inne przywileje, na jakie mogą liczyć żołnierze, zostaną opisane w części drugiej opracowania. Artykuł zawiera 10 tabel i 2 wykresy.

Wynagrodzenia w polskiej armii w 2009 roku - część II

Ile zarabia: dowódca plutonu?
30 kwietnia 2009 roku Siły Zbrojne RP liczyły 115 830 żołnierzy. Największą część tej grupy stanowią podoficerowie zawodowi. Jest ich około 41 540. Oprócz nich mamy 127 generałów, 22 370 oficerów, 14 240 szeregowych zawodowych i wciąż aż 37 600 żołnierzy niezawodowych. Do końca 2010 roku wojsko ma do zrealizowania dwa główne cele kadrowe. Po pierwsze ma liczyć 120 000 żołnierzy. O ile dotychczas armia musiała tylko redukować etaty, o tyle w kwietniu pojawił się niedobór ponad 4 000 osób. Niemniej jednak do zrealizowania tego celu droga już niedaleka. Drugi cel to osiągnięcie liczby 113 000 żołnierzy zawodowych i 7 000 żołnierzy niezawodowych bądź w służbie kandydackiej. To może być zadaniem trudniejszym i zależy od tego na ile atrakcyjnym i konkurencyjnym pracodawcą będzie Armia. Jak czytamy w materiałach do programu profesjonalizacji wojska za główne czynniki powiązane z wynagrodzeniami i mające motywować do wstąpienia w szeregi sił zbrojnych zalicza:

  • konkurencyjne wynagrodzenie,
  • dodatek za posiadane kwalifikacje zawodowe i długoletnią służbę,
  • świadczenie mieszkaniowe,
  • zabezpieczenie warunków socjalnych w miejscu pracy,
  • warunki do rozwoju zawodowego w wojsku,
  • program pomocy rekonwersyjnej.

Sprawdźmy więc, na co dokładnie mogą liczyć żołnierze i czy rzeczywiście zachęca to do pracy w Armii. Ze względu na obszerność tematu część I obejmuje aspekty związane z uposażeniem zasadniczym, dodatkami specjalnymi, dodatkiem służbowym i dodatkiem za długoletnią służbę. Powstała ona na podstawie odpowiednich ustaw i rozporządzeń ministra obrony.

Uposażenie zasadnicze


Najważniejszym składnikiem pensji żołnierza zawodowego jest uposażenie zasadnicze. Jego wysokość zależy od grupy uposażenia, do jakiej kwalifikuje się żołnierz, czyli de facto od jego stopnia. Grup uposażenia jest aż 39. Sposób zakwalifikowania stopni w hierarchii wojskowej do poszczególnych grup i odpowiednie stawki uposażenia zasadniczego określają rozporządzenia ministra obrony. Dokładniej są to: rozporządzenie ministra obrony z dnia 27 listopada 2008 zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia grup uposażenia oraz rozporządzenie ministra obrony z dnia 8 stycznia 2009 zmieniające rozporządzenie w sprawie stawek uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych. Stawki zdecydowanie wyższego uposażenia, które przysługuje żołnierzom w czasie mobilizacji, wojny i stanu wojennego, określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17.02.2009.

Grupy uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych
i odpowiadające im wysokości uposażenia (w PLN)

stopień

grupa uposażenia

wysokość

uposażenia zasadniczego

generał/admirał

20

14 900

generał broni/admirał floty

19B

12 600

19A

12 000

19

11 500

generał dywizji/wiceadmirał

18B

10 750

18A

10 200

18

9 800

generał brygady/kontradmirał

17B

9 150

17A

8 750

17

8 400

pułkownik/komandor

16C

7 850

16B

7 300

16A

6 800

16

6 350

podpułkownik/komandor porucznik

15C

5 800

15B

5 450

15A

5 250

15

5 100

major/komandor podporucznik

14C

4 850

14B

4 700

14A

4 600

14

4 520

kapitan/kapitan marynarki

13B

4 200

13A

4 100

13

4 030

porucznik/porucznik marynarki

12A

3 910

12

3 850

podporucznik/podporucznik marynarki

11

3 800

starszy chorąży sztabowy/

starszy chorąży sztabowy marynarki

10

3 600

starszy chorąży/starszy chorąży marynarki

9

3 480

chorąży/chorąży marynarki

8

3 360

młodszy chorąży/młodszy chorąży marynarki

7

3 260

starszy sierżant/starszy bosman

6

3 170

sierżant/bosman

5

3 100

plutonowy/bosmanmat

4

3 040

starszy kapral/starszy mat

3

2 990

kapral/mat

2

2 940

starszy szeregowy/starszy marynarz

1

2 550

szeregowy/marynarz

0

2 500

Opracowanie



Jak wylicza MON, przeciętne uposażenie zasadnicze żołnierza zawodowego będzie wynosić w 2009 roku około 4 000 PLN brutto. To kwota rzeczywiście konkurencyjna porównaniu do przeciętnego wynagrodzenia w na przykład przedsiębiorstwach (w maju 2009 r. wyniosło ono 3294, 76 PLN). Ale to dane zbyt ogólne i postarajmy się je uszczegółowić.

Hierarchię w wojsku można porównać do hierarchii w każdej innej organizacji. Generałowie odpowiadają dyrektorom, oficerów można uznać za kierowników wyższego szczebla, a podoficerów za kierowników niższego szczebla. Szeregowcy będę oczywiście pracownikami szeregowymi. Czy zatem w zestawieniu poszczególnych grup uposażenie zasadnicze żołnierzy jest wciąż konkurencyjne z wynagrodzeniem podstawowym dla odpowiednich grup stanowisk w cywilnych miejscach pracy? W tabeli 2 przedstawiono przeciętne uposażenie zasadnicze w poszczególnych korpusach wyliczone jako średnia wynagrodzeń zasadniczych dla stopni wchodzących w skład danego korpusu.

Przeciętne uposażenie zasadnicze w poszczególnych korpusach (w PLN)

przeciętne

uposażenie zasadnicze

korpus szeregowych

2 525

korpus podoficerów

3 216

młodsi oficerowi

3982

starsi oficerowie

5 714

generałowie

10 805

Opracowanie



Uwzględniając tabelę 2, minimalne, maksymalne i średnie wynagrodzenie w poszczególnych korpusach będzie się kształtowało tak, jak zaprezentowano to na wykresie 1.

Wynagrodzenia w poszczególnych korpusach (w PLN)

Wykres

Opracowanie



Wykres 2 przedstawia najważniejsze dla tej części artykułu porównanie. Zestawiono na nim średnie wynagrodzenia w poszczególnych korpusach i średnie wynagrodzenia na odpowiednich stanowiskach cywilnych.

Porównanie wynagrodzeń żołnierzy i pracowników cywilnych (w PLN)

Wykres

Opracowanie na podstawie danych z Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń 2008



Okazuje się, że płace w poszczególnych kategoriach nie różnią się znacząco. Na wyższe wynagrodzenie zasadnicze w porównaniu do stawek w gospodarce mogą liczyć szeregowi, oficerowie i generałowie. W przypadku generałów różnica mogłaby być większa, ale w wynagrodzeniu przeciętnym dyrektorów uwzględniono również zarządy przedsiębiorstw. Gdy je wyłączyć z analizy to średnie miesięczne wynagrodzenie dyrektora wynosi 9 224 PLN, czyli jest niższe od generalskiego o 1 581 LN. Można więc powiedzieć, iż płaca podstawowa w wojsku z powodzeniem może konkurować z zasadniczą płacą rynkową. Problemem dla armii może być nisze od rynkowego wynagrodzenie zasadnicze oferowane stosunkowo dużym grupom czyli podoficerom i młodszym oficerom.
Trzeba jeszcze wziąć pod uwagę, iż dane o wynagrodzeniach w gospodarce pochodzą z roku 2008. W początkach bieżącego roku już mieliśmy do czynienia ze spadkiem przeciętnego wynagrodzenia i raczej nic nie wskazuje na to by płace w 2009 roku odnotowały jakiś spektakularny wzrost. Dodatkowo etat w wojsku to etat pewny, a bezpieczeństwo zatrudnienia to jeden z dominujących bieżących problemów pracujących.

Dodatki


Wynagrodzenie zasadnicze to nie jedyny czynnik motywujący do wstąpienia w szeregi wojska. Armia proponuje również wiele dodatków i benefitów. Długości ich listy nie powstydziłaby się większość przedsiębiorstw. Należy jednak pamiętać o dwóch zasadach. W przypadku gdy żołnierz spełnia warunki uprawniające go do otrzymania kilku dodatków specjalnych, otrzymuje tylko jeden z nich, o najwyższej stawce miesięcznej. Z kolei pobieranie dodatku specjalnego nie pozbawia żołnierza prawa do otrzymania świadczeń innego rodzaju jak na przykład dodatek służbowy, dodatek za długoletnią służbę, trzynasta pensja itp.

Dodatki specjalne

To jedne z najważniejszych w polskiej armii dodatków do uposażenia zasadniczego. Ich konstrukcja oparta jest o kwotę bazową wynoszącą 1 500 PLN. Przysługują one żołnierzom pełniącym służbę w szczególnych warunkach. Zalicza się do nich:

1. Wykonywanie lotów w składzie załóg powietrznych. Aby otrzymać dodatek z tego tytułu, żołnierz musi mieć w opisie swojego stanowiska służbowego wpisany obowiązek wykonywania lotów. Dodatkowo, w ciągu roku musi on wykonać przynajmniej 30 godzin lotu samolotem naddźwiękowym lub 40 godzin innym wojskowym statkiem powietrznym.

Mnożnik kwoty bazowej dla pilotów w zależności
od liczby wykonanych godzin lotu

liczba wykonanych godzin lotu

<300

300-500

500-750

750-1100

1100-1500

1500-2000

>2 000

mnożnik

kwoty bazowej

0,5

0,6

0,8

1,0

1,3

1,6

1,8

kwota dodatku

750

900

1 200

1 500

1 950

2 400

2 700

Opracowanie



Mnożnik kwoty bazowej dla członków załóg
w zależności od liczby wykonanych godzin lotu

liczba wykonanych godzin lotu

<500

500-1000

1000-1500

1500-2000

2000-2500

>2 500

mnożnik

kwoty bazowej

0,3

0,4

0,5

0,6

0,8

1,0

kwota dodatku

450

600

750

900

1 200

1 500

Opracowanie



Specjalnym traktowaniem mogą się cieszyć piloci samolotów F-16. Przysługujące im mnożniki kwoty bazowej zwiększają się w zależności od okresu przez który wykonują loty tym typem samolotu.

Dodatkowe zwiększenie mnożników kwoty bazowej dla pilotów F-16

okres wykonywania

lotów samolotem F-16

zwiększenie podstawowych

mnożników o:

< 3 lata

0,2

3-6 lat

0,4

6-9 lat

0,7

9 – 12 lat

1,0

>12 lat

1,5

Opracowanie



Wymaganą normę godzin potrzebnych do otrzymania dodatku można wypracować zdecydowanie szybciej niż to się wydaje. Każda godzina lotu w strefie działań wojennych liczy się za trzy. Latający samolotami naddźwiękowymi lub śmigłowcem pokładowym Marynarki Wojennej mogą normę wypracować dwa razy szybciej, gdyż wojsko liczy każdą godzinę za sterami takiego samolotu lub helikoptera za dwie. Godzinę lotu samolotem odrzutowym poddźwiękowym traktuje się jak 1,5 godziny, a śmigłowcem innym pokładowy MW – 1,2 godziny.

Dodatkowo warto pamiętać, iż pod warunkami posiadania dziesięcioletniego stażu i wykonania przynajmniej 30 lub 40 godzin lotu rocznie (w zależności od typu samolotu) wojsko wypłaci po zakończeniu roku kalendarzowego jeszcze dodatek jednorazowy. Jego wartość wyniesie od 300%-600% przysługującego dodatku specjalnego. Dokładna kwota zależy od posiadanego stażu.

Na dodatek specjalny mogą również liczyć żołnierze zawodowi zajmujący się bezpośrednią obsługą statków powietrznych. W tym przypadku mnożnik kwoty bazowej wacha się od 0,1-0,3 w zależności od czasu służby na stanowiskach objętych dodatkiem. Mnożnik jest wyższy o 0,1 dla obsługujących samoloty F-16.

2. Pełnienie służby na okrętach przebywających na morzu. Wysokość dodatku przeznaczonego dla marynarzy zależy od doświadczenia zawodowego i rodzaju jednostki, na której pływa. Mnożniki kwoty bazowej, uwzględniające te dwa czynniki pokazano w tabeli 6.

Mnożniki kwoty bazowej przysługujące za służbę na jednostkach pływających

czas służby w składach etatowych

jednostek pływających

<5 lat

5 – 10 lat

>10 lat

okręty podwodne

0,4

0,5

0,6

okręty nawodne

0,2

0,3

0,4

pozostałe jednostki pływające

0,15

0,2

0,3

Opracowanie



Dodatek jest przyznawany tym, którzy w ciągu roku przebywają na morzu przynajmniej 30 dni w wymiarze nie mniejszym niż 6 godzin dziennie. Co ciekawe, każdy żołnierz zawodowy wykonujący czynności służbowe na okrętach Marynarki Wojennej ma prawdo do dodatku. Wtedy za każdy dzień połączony z przynajmniej sześcioma godzinami spędzonymi na morzu otrzyma 1/30 najniższej miesięcznej stawki dodatku, uzależnionej od typu okrętu.

3. Wykonywanie zadań podwodnych przy użyciu sprzętu nurkowego. Ten dodatek również zależy od czasu, jaki żołnierz poświęcił w ciągu swej kariery na wykonywanie tego typu zadań. Waha się on od 0,3 kwoty bazowej dla tych, którzy pod wodą spędzili mniej niż 500 godzin do 0,6 dla mających doświadczenie w wymiarze ponad 1500 godzin. Dodatkowo, dla nurków wykonujących zadania w głębinowym sprzęcie nurkowym zasilanym mieszaniną oddechową, mnożniki zwiększają się o 0,3. Aby mieć prawo do dodatku trzeba w ciągu roku spędzić na zadaniach związanych z przebywaniem pod wodą od 30 do 90 godzin, w zależności od rodzaju używanego sprzętu.

4. Wykonywanie skoków ze spadochronem. Konstrukcja dodatku nie jest szczególnie skomplikowana. Jego wysokość zależy po prostu od liczby wykonanych skoków.

Mnożniki kwoty bazowej dla dodatku
za wykonywanie skoków ze spadochronem

ilość wykonanych w karierze skoków

<100

100-300

300-500

500-1000

>1000

mnożnik

kwoty bazowej

0,2

0,3

0,35

0,4

0,45

kwota dodatku

300

450

525

600

675

Opracowanie



5. Bezpośrednie zwalczanie terroryzmu lub szkolenie w jego zwalczaniu. Wysokość dodatku zależy od stanowiska, które uwzględnia stopień wojskowy oraz od lat służby w Jednostce Wojskowej nr 2305 (GROM), zajmującej się zwalczaniem terroryzmu.

Mnożniki kwoty bazowej dodatku za zwalczanie terroryzmu

czas służby w Jednostce Wojskowej nr 2305

<3 lata

3 do 6 lat

>6 lat

stanowisko przewidziane dla oficera

1,1-1,3

1,4-1,8

1,9-2,2

stanowisko przewidziane dla

młodszego oficera

0,9-1,1

1,2-1,3

1,4-1,6

stanowisko przewidziane dla podoficera lub zawodowego szeregowego

0,8-0,9

1,0-1,1

1,2-1,4

Opracowanie



Jest to jeden z nielicznych przypadków, gdy mnożnik dodatku nie jest ściśle określony ustawą, a podany jest tylko przedział. Zdecydowano się na takie rozwiązanie ze względu na szeroki zakres obowiązków i różnorodność sytuacji, z którymi spotykają się żołnierze jednostki 2305. Oprócz stanowiska i stażu uwzględnia się też takie czynniki jak stopień trudności zadań, wywiązywanie się z obowiązków, liczbę podległych żołnierzy, ryzyko utraty zdrowia lub życia, poziom wyszkolenia.

6. Wykonywanie czynności operacyjno-rozpoznawczych lub dochodzeniowo-śledczych w Żandarmerii Wojskowej oraz praca w Służbie Kontrwywiadu Wojskowego lub w Służbie Wywiadu Wojskowego. Wysokość mnożnika kwoty bazowej dla Żandarmów zależy od czasu służby na stanowiskach objętych dodatkiem i wynosi od 0,3 (poniżej 10 lat) do 0,5 (powyżej 20 lat). W służbach wywiadowczych dodatek jest zdecydowanie bardziej zróżnicowany i waha się od 0,04 (60 PLN) aż do 2,5 (3 000 PLN) kwoty bazowej. W tym przypadku jego przyznanie opiera się na takich przesłankach jak wywiązywanie się żołnierza z obowiązków, zakres obowiązków oraz posiadane kwalifikacje.

7. Rozminowywanie terenu, oczyszczanie terenu z przedmiotów wybuchowych lub niebezpiecznych. Konstrukcja tego dodatku jest bardzo prosta. Żołnierz, który zajmuje się takimi czynnościami otrzymuje po prostu dodatek w wysokości 0,6 kwoty bazowej czyli 900 PLN. Przyznanie dodatku zależy od ryzyka utraty zdrowia lub życia, uciążliwości i niebezpieczeństw, a także od poziomu wyszkolenia specjalistycznego żołnierza.

8. Uciążliwe lub szkodliwe dla zdrowia warunki pełnienia służby. Dodatek jest przyznawany, jeśli żołnierz przynajmniej połowę swego czasu służby pełni w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub uciążliwych. Wartość pieniężna tego dodatku jest dość niska, zależy od stopnia uciążliwości (czterostopniowa skala) i wynosi od 0,05 (75 PLN) do 0,12 (180 PLN) kwoty bazowej miesięcznie. Wykaz szkodliwych i uciążliwych warunków zawiera liczący 40 pozycji załącznik do rozporządzenia ministra.

9. Wykonywanie zadań związanych z zapobieganiem skutkom klęsk żywiołowych, usuwaniem powstałych skutków, ratownictwem. Zadania tego typu muszą być wykonywane poza jednostką macierzystą i żołnierzowi przysługuje wtedy 0,03 kwoty bazowej za każdy dzień pracy.

Dodatek służbowy

Jest to jeszcze jeden rodzaj dodatku opartego o kwotę bazową. W pierwotnym zamyśle przeznaczono go dla oficerów na stanowiskach dowódczych. Jednakże kolejne rozporządzenia ministrów obrony poszerzały grono uprawnionych do jego pobierania. Wypłacany jest w cyklu miesięcznym i aktualnie obejmuje różne struktury wojska, stanowiska i przydziały.

Wartości mnożnika kwoty bazowej dla dodatku służbowego
w zależności od zajmowanego stanowiska

mnożnik

kwoty bazowej

żołnierze zawodowi, pełniący służbę w biurze Ataszatów Wojskowych

lub ataszacie obrony przy przedstawicielstwach dyplomatycznych RP

0,1-0,5

lekarze i dentyści

0,1-0,5

pełniący służbę w JW 2305 (GROM), 4101 (komandosi), 4026 (nurków)

i Oddziale Specjalnym ŻW w Warszawie

0,3

dowódcy batalionu, dywizjonu, eskadry, okrętu II rangi, grupy okrętów,

główny księgowy w jednostce sektora finansów publicznych realizującej wydatki publiczne

0,1-0,3

pełniący służbę w Kompanii Reprezentacyjnej Wojska Polskiego

lub w Orkiestrze Reprezentacyjnej Wojska Polskiego

0,15

dowódcy kompanii, baterii, klucza, szwadronu, grupy pomocniczych jednostek pływających lub grupy ratownictwa morskiego albo okrętu III lub IV rangi

0,05-0,1

szefowie pododdziałów wymienionych powyżej lub bosman okrętowy

0,03-0,05

inne stanowiska dowódcze wymienione w ustawie

0,03-0,1

Opracowanie



Jak łatwo zauważyć dodatek służbowy w większości przypadków jest zdecydowanie niższy niż dodatek specjalny.

Dodatek za długoletnią służbę

W zasadzie nazwa w pełni charakteryzuje ten dodatek. Jego konstrukcja również jest bardzo prosta: im dłużej żołnierz służy, tym wyższy dodatek otrzymuje. Warto pamiętać, iż dodatek ten nie jest liczony od kwoty bazowej, a od wynagrodzenia zasadniczego. To jego ogromna zaleta, gdyż wraz z długością służby wzrasta nie tylko procent dodatku, ale zazwyczaj jeszcze bardziej zwiększa się jego podstawa.

Dodatek za długoletnią służbę (jako procent wynagrodzenia zasadniczego)

ilość lat służby

wartość dodatku

3

3%

6

6%

9

9%

12

12%

15

15%

20

20%

25

25%

30

30%

Opracowanie



Do okresu służby branego pod uwagę przy ustalaniu wysokości dodatku zalicza się:

  • pełnienie zawodowej służby wojskowej,
  • pełnienie służby w charakterze kandydata a żołnierza zawodowego,
  • odbycie zasadniczej i nadterminowej służby wojskowej,
  • odbycie przeszkolenia wojskowego,
  • odbyte ćwiczenia wojskowe,
  • odbywanie okresowej służby wojskowej,
  • pełnienie służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny.

Na dodatku służbowym kończy się pierwsza część opracowania dotyczącego wynagrodzeń w polskiej armii. Pomimo, iż kilka ważnych aspektów nie zostało poruszonych, to z dotychczasowych ustaleń wyłania się obraz konkurencyjnego, rozbudowanego, dość nowoczesnego i siłą rzeczy kosztownego systemu wynagradzania. Na jakie jeszcze przywileje mogą liczyć żołnierze odpowie część II opracowania.


Bibliografia
1. MON, Profesjonalizacja sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
2. Rozporządzenie ministra obrony z dnia 8 czerwca 2004 w sprawie dodatków do uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych, Dz. U. Nr 141, poz. 1497
3. Rozporządzenie ministra obrony z dnia 14 grudnia 2005 zmieniające rozporządzenie w sprawie dodatków do uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych, Dz. U. Nr 245, poz. 2087
4. Rozporządzenie ministra obrony z dnia 10 sierpnia 2006 zmieniające rozporządzenie w sprawie dodatków do uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych, Dz. U. Nr 149, poz. 1080
5. Rozporządzenie ministra obrony z dnia 2 października 2006 zmieniające rozporządzenie w sprawie dodatków do uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych, Dz. U. Nr 182, poz. 1350
6. Rozporządzenie ministra obrony z dnia 14 września 2007 zmieniające rozporządzenie w sprawie dodatków do uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych, Dz. U. Nr 180, poz. 1281
7. Rozporządzenie ministra obrony z dnia 7 lutego 2008 zmieniające rozporządzenie w sprawie dodatków do uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych, Dz. U. Nr 29, poz. 171
8. Rozporządzenie ministra obrony z dnia 30 czerwca 2008 zmieniające rozporządzenie w sprawie dodatków do uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych, Dz. U. Nr 147, poz. 934
9. Rozporządzenie ministra obrony z dnia 27 listopada 2008 zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia grup uposażenia, Dz. U. Nr 213, poz. 1340
10. Rozporządzenie ministra obrony z dnia 8 stycznia 2009 zmieniające rozporządzenie w sprawie stawek uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych, Dz. U. Nr 6, poz. 36
11. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17 lutego 2009 zmieniające rozporządzenie w sprawie uposażenia zasadniczego i innych należności przysługujących żołnierzom zawodowym i żołnierzom pełniącym służbę kandydacką w razie ogłoszenia mobilizacji, ogłoszenia stanu wojennego i w czasie wojny, Dz. U. Nr 31, poz. 207
12. Rozporządzenie ministra obrony z dnia 4 marca 2009 zmieniające rozporządzenie w sprawie dodatków do uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych, Dz. U. Nr 42, poz. 343
13. www.mon.gov.pl
Grzegorz Spólnik
Przypominamy, że zgodnie z pkt 2.6 - 2.7 regulaminu kopiowanie, przetwarzanie i wykorzystywanie tekstów oraz danych portalu w innych celach niż do użytku osobistego wymaga pisemnej zgody redakcji.
Wynagrodzenie brutto - ile to jest netto?

Wszystkie podane w artykule stawki wynagrodzeń są kwotami brutto. Zawierają potrącane od pensji składki na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych. Kalkulator brutto - netto pozwala na szybkie przeliczenie podanych stawek na pensję, którą pracownik otrzyma "na rękę".