Wellness jest pojęciem określającym równowagę pomiędzy dobrym samopoczuciem psychicznym a kondycją fizyczną. Pojęcie to jest nazywane również odnową biologiczną. Wprowadzenie programu
wellness w firmie ma za zadanie wpłynąć pozytywnie na stan duchowy oraz fizyczny pracownika. Dzięki niemu pracownik będzie miał lepsze samopoczucie co wpłynie na jego produktywność oraz motywację do pracy. Według badania
European Occupier Survey przeprowadzonego przez CBRE w 2018 roku, aż 74% europejskich korporacji wdrożyło programy
wellness w swojej organizacji. Jest to wynikiem oczekiwań pracowników. Z raportu
Wellness. Poznaj biurową przyszłość wydanego przez CBRE wynika, że 80% pracowników przyznaje, że dbałość o dobre samopoczucie pracowników jest czynnikiem decydującym o zatrudnieniu i zatrzymaniu ich przez kolejne kilka lat.
Historia
Filozofia
wellness w USA jest już praktykowana od kilkudziesięciu lat. W Polsce miała swoje początki w latach 90. XX wieku. Teoria
wellness została stworzona w 1959 roku przez amerykańskiego lekarza dr Halberta Dunn. W swojej koncepcji po raz pierwszy połączył on ze sobą dwa pojęcia: dobrego samopoczucia
[ang. well-being] i sprawności fizycznej
[ang. fitness]. Pojęcie
wellness to coś więcej niż tylko fitness – to styl życia, który ma doprowadzić do harmonii pomiędzy ciałem, duchem i umysłem. W latach 70. John W. Travis założył pierwsze amerykańskie centrum wellness (
Wellness Resource Center). Kolejnym etapem było wprowadzenie pisma
Health Values poświęconego koncepcji
wellness. Dzięki niemu filozofia ta stała się popularna na całym świecie.
Obszary wellness
Wellness w swojej filozofii uwzględnia psychologiczne, emocjonalne, intelektualne, towarzyskie, finansowe i fizyczne potrzeby człowieka.
Założeniami programu
wellness jest dbanie o takie obszary jak:
- zdrowy tryb życia (zdrowe odżywianie, aktywność fizyczna, coaching zdrowego trybu życia, profilaktyka palenia, naturalna suplementacja, diagnostyka zdrowotna),
- dbałość o zdrowie w miejscu pracy (zdrowy catering biurowy, ergonomia pracy, masaże work-site),
- odporność emocjonalna (konsultacje psychologiczne, joga, warsztaty mindfullness (uważności), work-life balance),
- rozwój osobisty i zawodowy (coaching, mentoring, szkolenia specjalistyczne, kursy niezwiązane z pracą).
Corporate wellness
Wdrożenie idei
wellness w zarządzaniu ludźmi opiera się na założeniu, że stan psychiczny pracownika przekłada się na jego efektywność oraz zaangażowanie do pracy. Firmy coraz częściej wdrażają u siebie program
corporate wellness, który jest długofalową strategią mającą na celu zmianę stylu życia na zdrowszy oraz bardziej świadomy. Popularność tego rodzaju benefitu jest duża w szczególności w Stanach Zjednoczonych, natomiast w Polsce powoli przybiera na wartości. Według badania
Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników 2019, wydanego przez Sedlak
& Sedlak, 7,6% pracowników chciałoby otrzymywać benefit w postaci programu
corporate wellness (gimnastyka w biurze, ergonomia). Innymi świadczeniami dodatkowymi z zakresu
wellness, których pracownicy chcieliby otrzymywać są: masaże w miejscu pracy (8,6% pracowników chciałoby otrzymywać ten benefit), strefa relaksu w miejscu pracy (8%), trener osobisty (7,2%), poradnictwo psychologiczne (7%), programy redukcji nadwagi (5,4%), programy powrotu do pracy po urodzeniu dziecka (5,1%).
Jakie korzyści przynoszą programy wellness?
Korzyści płynące z programu
wellness może zauważyć nie tylko pracownik, ale i pracodawca. Programy tego typu zdecydowanie poprawiają samopoczucie osób zatrudnionych, wpływają na poprawę ich kondycji, redukcję wagi oraz wpływają na ogólne zadowolenie pracowników. Dzięki temu korzyści może odnieść również pracodawca poprzez większą motywację i zaangażowanie pracowników, wzrost efektywności oraz niższy wskaźnik absencji. Według raportu
Cała Polska tworzy idealne miejsce pracy wydanego przez pracujebolubie.pl w 2018 roku, szczęśliwi pracownicy korzystają ze zwolnienia chorobowego o 36% rzadziej.
Korzyści dla pracodawcy i pracownika z wprowadzenia programu wellness w firmie
korzyści dla pracodawcy
|
korzyści dla pracownika
|
zwiększenie motywacji pracowników
|
poprawa kondycji fizycznej
|
wzrost efektywności
|
obniżenie poziomu stresu
|
zmniejszenie ryzyka zachorowań
|
poprawa samopoczucia
|
obniżenie poziomu absencji pracowników
|
redukcja wagi
|
mniejsza fluktuacja
|
wzrost poczucia własnej wartości
|
Źródło: Opracowanie Sedlak & Sedlak na podstawie healthfitnessrevolution.com
Z raportu
Cała Polska tworzy idealne miejsce pracy wydanego przez pracujebolubie.pl w 2018 roku wynika, że szczęśliwi pracownicy są o 43% bardziej produktywni oraz o 86% bardziej kreatywni. Obecnie coraz więcej firm oferuje benefity, które mają wpłynąć pozytywnie na samopoczucie pracownika.
Zastosowania w praktyce
Jedną z firm oferujących programy
wellness jest firma
Google, która zaczynając swoją działalność w latach 90. podeszła inaczej do kwestii zadowolenia pracowników. Wprowadziła
workplace wellness – pakiet zajęć wpływających na poprawę zdrowia i samopoczucia pracowników. Firma Google oferuje kompleksowy program odnowy biologicznej, który obejmuje usługi opieki zdrowotnej w miejscu pracy, w tym opiekę lekarza i kręgarza, fizykoterapię, masaże oraz dostęp do centrów fitness. Przedsiębiorstwo skupia się również na rozwoju osobistym pracowników umożliwiając np. lekcje gotowania czy gry na gitarze. Dodatkowo zatrudnionym przysługuje elastyczny czas pracy umożliwiający osiągnięcie równowagi pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym. Głównym celem Google było stworzenie miejsca pracy, w którym będzie się dobrze pracowało oraz przyciągniecie najlepszych specjalistów.
Innym przykładem przedsiębiorstwa, które wdrożyło u siebie program
wellness jest koncern Mars. Firma zatrudnia lekarza i szkoleniowca, których zadaniem jest wdrożenie prozdrowotnego programu
Mars Wellness dbającego o zdrowie fizyczne i psychiczne pracowników. Pracownicy mają dostęp do opieki medycznej, zajęć sportowych, uczestniczą w warsztatach zarządzania energią życiową oraz zajęciach „work-life balance”. Podczas nich uczą się np. jak racjonalnie upraszczać pracę, kreować umiejętności przywódcze czy dbać o odporność psychiczną. Efektem wprowadzenia tego programu jest zmniejszone ryzyko wystąpienia chorób u pracowników, wzrost zadowolenia z wykonywanych obowiązków oraz zwiększenie efektywności w pracy.
Zdrowie nade wszystko
Inne rozwiązania oferuje firma
Microsoft, która dba przede wszystkim o zdrowie pracowników. Przedsiębiorstwo oferuje programy rzucenia palenia, kontroli masy ciała oraz treningi poprzez bezpłatne zajęcia zumby, lokalne trasy spacerowe i biegowe, boiska do koszykówki, siatkówki i baseballu oraz sprzęt fitness. Pracownicy mogą wybrać swój ulubiony sposób na utrzymanie formy (medytacja, masaże, programy odchudzania itp.), a firma zwraca koszty (do 800 USD rocznie) poniesione w związku z dbaniem o swoje zdrowie. Oprócz tego pracownicy w razie potrzeby mogą skontaktować się z pielęgniarką, która jest dostępna dla nich przez 24 godziny na dobę. Dodatkowo Microsoft oferuje swoim pracownikom i ich rodzinom badania pod kątem chorób serca, cukrzycy, cholesterolu, ciśnienia krwi, mammografię oraz zapewnia szczepionki przeciw grypie.
Rodzice górą!
Przykładem firmy dbającej o świeżo upieczonych rodziców jest firma
Activision Blizzard, która wypożycza na pół roku młodym rodzicom
Smart Sleeper – gondolę o wartości 1 500 USD, która ma pomóc w usypianiu dziecka. Innym przykładem jest firma
APP, która gdy pojawia się na świecie maluch ich pracowników wręcza rodzicom tzw. ,,becikowe” w wysokości 1 000 PLN. Firma
Colliers International daje pracownikom posiadającym dzieci możliwość skorzystania z dodatkowego 6-dniowego płatnego urlopu. Przedsiębiorstwo
Danone natomiast pokrywa koszty prywatnego porodu każdej zatrudnionej kobiety w ich organizacji. Benefitów dbających o świeżo upieczonych rodziców jest jeszcze więcej. Firmy starają się dbać o kobiety wracające do pracy po urlopie macierzyńskim, które chcą uczestniczyć w spotkaniach firmowych. Takim pracownicom oferowana jest możliwość zabrania dziecka wraz z opiekunką na wyjazd służbowy, a wszystkie koszty z tym związane pokrywa firma. W takiej sytuacji firma zapewnia odpowiednie warunki zarówno dla dziecka, jak i opiekunki (specjalnie zarezerwowana sala itp.). Dodatkowo rodzice mogą liczyć na pomoc psychologiczną, spotkania z położną oraz warsztaty z wychowania dzieci.
Work-life balance
(zapewnienie równowagi pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym)
Według badania przepracowanego przez OECD w 2017 roku, Polacy zajmują 7. miejsce pod względem najbardziej zapracowanych narodów. Polak pracuje średnio 1 928 godzin w ciągu roku. Dla porównania Niemiec przepracowuje średnio o 600 godzin mniej (1 356 godzin w ciągu roku). Jak widać w Polsce w koncepcji work-life balance bardziej stawia się na
work niż
life. Warto jednak więcej czasu poświęcić na odpoczynek, gdyż może to przynieść korzyści zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy. Obecnie niektórzy pracodawcy dają odpocząć pracownikom oferując długotrwałe urlopy. Przykładem takiego benefitu jest
sabbatical leave czyli kilkumiesięczny urlop. Tego typu dni wolne od pracy są zwykle oferowane pracownikom wyższego szczebla, którzy są szczególnie zestresowani i przemęczeni natłokiem obowiązków oraz podejmowaniem trudnych decyzji. W Polsce benefit w postaci urlopu sabbatical nie cieszy się jeszcze zbyt dużą popularnością, chociaż niektóre firmy oferują tę formę wypoczynku.
Sabbatical leave może trwać od kilkunastu dni do nawet roku czasu. To czy urlop ten jest płatny czy nie, zależy od pracodawcy.
Przykładem polskiej firmy oferującej tego typu świadczenie jest firma
Roche Polska, która z początkiem 2019 roku wprowadziła benefit pod nazwą
Take Time. Program ten daje pracownikom o dłuższym stażu pracy możliwość wykorzystania dodatkowego 3-miesięcznego urlopu, który jest częściowo płatny.
Jeśli chcą Państwo dowiedzieć się, jakie świadczenia dodatkowe oferują inne firmy,
oraz jakie benefity chcieliby otrzymywać pracownicy, to zapraszamy do zapoznania się z raportem
Benefity w oczach pracowników w 2020 roku.