Oferta świadczeń dodatkowych
68% pracowników zdeklarowało, że w ich miejscu pracy zatrudnionym przysługują świadczenia dodatkowe. Jest to najniższy odsetek od 2013 roku. Na popularność przyznawania świadczeń dodatkowych wpływ ma wielkość przedsiębiorstwa. Im większa liczba pracowników, tym popularność przyznawania benefitów jest wyższa. W mikroprzedsiębiorstwach jest to 31%, a w wielkich organizacjach 87% (schemat 1). Nie bez znaczenia pozostaje także pochodzenie kapitału firm. 60% osób zatrudnionych w firmach polskich odpowiedziało, że organizacje, w których pracują przyznaje benefity. W firmach zagranicznych było to już 88%.
Popularność przyznawania benefitów w przedsiębiorstwach o różnej wielkości
Źródło: opracowanie Sedlak & Sedlak na podstawie raportu
"Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2015 roku."
*mikro (1-9 zatrudnionych), małe (od 10 do 49 zatrudnionych), średnie (od 50 do 249 zatrudnionych),
duże (od 250 do 499 zatrudnionych), wielkie (powyżej 500 zatrudnionych)
Spośród ankietowanych, którzy odpowiedzieli, że w ich firmach pracownikom przyznawane są benefity, aż 92% jest bezpośrednim beneficjentem świadczeń dodatkowych.
Najwięcej osób otrzymujących benefity posiada wykształcenie wyższe – 92%. Im niższe wykształcenie, tym odsetek takich pracowników jest mniejszy. Z wykształceniem średnim jest to 89% badanych.
Ranking benefitów
Blisko połowa pracowników (48%) odpowiedziała, że ma możliwość korzystania z podstawowej opieki medycznej – to benefit, który znalazł się na pierwszym miejscu w rankingu najpowszechniejszych świadczeń dodatkowych. Na drugim miejscu znalazły się karnety na siłownie i do klubów fitness (45%). Z kolei na trzecim miejscu uplasowała się specjalistyczna opieka medyczna (45%) (wykres 1.).
Najpopularniejsze świadczenia dodatkowe w 2015 roku
Źródło: opracowanie Sedlak & Sedlak na podstawie raportu
"Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2015 roku."
W badaniu zapytaliśmy pracowników nie tylko o to jakie benefity otrzymują, ale jakie chcieliby otrzymywać. Jak się okazuje zdecydowanie najbardziej pożądanym benefitem jest specjalistyczna opieka medyczna – 51% ankietowanych wskazało ten benefit jako najbardziej atrakcyjny. Na drugim miejscu znalazły się karnety na siłownie i kluby fitness – 28%. Na trzecim – samochód służbowy do użytku prywatnego (24%).
Najatrakcyjniejsze świadczenia dodatkowe w 2015 roku
Źródło: opracowanie Sedlak & Sedlak na podstawie raportu
"Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2015 roku."
Finansowanie świadczeń dodatkowych
Większość pracowników (79%) jest skłonna dopłacać do benefitów, jeżeli miało by to oznaczać poszerzenie pakietu świadczeń dodatkowych. Jest to najwyższy odsetek na przestrzeni ostatnich 4 lat. Najwięcej pracowników (66%) skłonnych do współfinansowania świadczeń dodatkowych jest gotowa przeznaczyć na ten cel maksymalnie 100 PLN miesięcznie. 26% respondentów jest skłonna miesięcznie dopłacać do benefitów od 101 do 200 PLN. Kwoty powyżej 400 zł na dodatkowe benefity może przeznaczyć 2% ankietowanych.
Preferowana wysokość dopłaty do świadczeń dodatkowych w 2015 roku
Źródło: opracowanie Sedlak & Sedlak na podstawie raportu
"Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2015 roku."
Najwięcej respondentów (49%) otrzymuje benefity o wartości nie przekraczającej 200 zł. miesięcznie. 24% badanych otrzymuje benefity o wartości od 201 zł do 400 zł. Świadczenia, których miesięczna wartość przekracza 800 zł otrzymuje 12% pracowników.
Miesięczna wartość przysługującego pracownikom pakietu świadczeń dodatkowych w 2015 roku
Źródło: opracowanie Sedlak & Sedlak na podstawie raportu
"Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2015 roku."
O raporcie
Raport
„Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2015 roku” składa się z pięciu części. W części pierwszej przedstawiono dane dotyczące oferowanych w 2015 roku świadczeń dodatkowych. Analizy zaprezentowane w drugiej części obejmują zagadnienia związane z preferencjami pracowników odnośnie benefitów. Kolejna część poświęcona została kwestiom związanym z finansowaniem świadczeń. Omówiono tutaj problem informowania pracowników o wartości świadczeń, współfinansowania benefitów oraz stosunku wartości świadczeń pozapłacowych do wynagrodzenia całkowitego. W czwartej części omówiono problem oceny programu świadczeń. Przedstawiono informacje na temat poziomu satysfakcji z benefitów czy oceny pakietu świadczeń dodatkowych w porównaniu do świadczeń oferowanych przez inne firmy. W ostatniej, piątej części opisano kwestie dotyczące zarządzania pakietem świadczeń dodatkowych.