Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2014 roku
Oferta świadczeń dodatkowych
Aż 75,2% pracowników zadeklarowało, że ich pracodawcy w 2014 roku oferują świadczenia dodatkowe (wykres 1). W porównaniu do 2012 roku jest to wzrost o ponad 9 punktów procentowych. Bez wątpienia na popularność przyznawania benefitów duży wpływ ma wielkość przedsiębiorstwa. 53,2% pracowników mikroprzedsiębiorstw odpowiedziało, że w ich firmach pracownikom przyznaje się benefity. Tymczasem w wielkich organizacjach jest to już 89,7% ankietowanych.
Popularność przyznawania świadczeń dodatkowych w 2014 roku
Źródło: Badanie: świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2014 roku, Sedlak & Sedlak
Spośród pracowników, którzy odpowiedzieli, że w ich firmach pracownikom przyznawane są benefity, aż 91% jest bezpośrednim beneficjentem świadczeń dodatkowych. Najmniej respondentów otrzymujących benefity pracuje w służbie zdrowia – 79,7%. Z kolei najwięcej takich osób jest zatrudnionych w sektorze bankowości oraz transportu i logistyki – ponad 93% ankietowanych. Warto zaznaczyć, że odsetek osób otrzymujący benefity rośnie wraz ze szczeblem zatrudnienia (tabela 1).
Popularność świadczeń dodatkowych
wśród pracowników na różnych szczeblach
w 2014 roku
|
|
n
|
pracownicy otrzymujący benefity
|
szczebel
|
dyrektor/zarząd
|
217
|
93,1%
|
kierownik
|
627
|
92,8%
|
specjalista
|
1 111
|
92,2%
|
pracownik szeregowy
|
239
|
79,7%
|
Źródło: Badanie: świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2014 roku, Sedlak & Sedlak
Ranking benefitów
W raporcie przedstawiono najpopularniejsze świadczenia, jakie otrzymują pracownicy. W 2014 roku, podobnie jak w 2013 roku, na pierwszych trzech miejscach w rankingu znalazły się te same świadczenia dodatkowe. Najpowszechniejszym benefitem jest podstawowa opieka medyczna, na drugim miejscu znalazł się telefon służbowy do użytku prywatnego, natomiast na trzecim – zajęcia sportowe (wykres 2).
Najpopularniejsze świadczenia dodatkowe w 2014 roku
Źródło: Badanie: świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2014 roku, Sedlak & Sedlak
Ankietowanych zatrudnionych w firmach, które nie oferują świadczeń dodatkowych zapytano jakie są ich oczekiwania. Jak się okazało, zdecydowanie najbardziej pożądanym benefitem są zajęcia sportowe (33,2%). Na drugim i trzecim miejscu znalazły się kolejno podstawowa (27,6%) i specjalistyczna opieka medyczna (26%).
Finansowanie benefitów
Ponad 75% pracowników jest skłonnych partycypować w finansowaniu świadczeń dodatkowych, gdyby oznaczało to poszerzenie pakietu benefitów. Najwięcej pracowników (58,5%) skłonnych do współfinansowania świadczeń, jest gotowa przeznaczyć na ten cel maksymalnie 100 zł miesięcznie. 4% respondentów jest skłonna miesięcznie dopłacać do benefitów więcej niż 400 zł.
Preferowana wysokość dopłaty do świadczeń dodatkowych w 2014 roku, miesięcznie w PLN (n=1490)
Źródło: Badanie: świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2014 roku, Sedlak & Sedlak
Wartość pakietu świadczeń
Badani, którzy nie są informowani o wartości przysługujących im świadczeń dodatkowych zostali poproszeni o oszacowanie ich wartość. Najliczniejszą grupę (28,4%) stanowili pracownicy wyceniający wartość benefitów na kwotę do 200 zł. Jedna czwarta badanych oceniła wartość świadczeń na kwotę od 201 do 400 zł. Na najwyższą wartość benefitów (powyżej 800 zł) wskazało 22,9% ankietowanych.
Szacowana przez pracowników miesięczna wartość pakietu benefitów
w 2014 roku (n=1846)
Źródło: Badanie: świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2014 roku, Sedlak & Sedlak
Ocena pakietu benefitów
Jak wynika z raportu, zaledwie 22,2% pracowników zdeklarowało, że w firmach, w których pracują bada się satysfakcję z benefitów. Najwyższy odsetek firm przeprowadzających takie badania jest z branży telekomunikacyjnej – 31,7%. Najgorzej sytuacja przedstawiała się w sektorze nauki i szkolnictwa, gdzie zaledwie 8,8% firm bada zadowolenie pracowników ze świadczeń dodatkowych. Biorąc pod uwagę tak niskie wyniki, zaskakująca jest informacja, że 57% pracowników jest raczej, a 15% zdecydowanie zadowolonych z oferowanych świadczeń dodatkowych.
O raporcie
Raport
„Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2014 roku” składa się z pięciu części. W części pierwszej przedstawiono dane dotyczące oferowanych w 2014 roku świadczeń dodatkowych. Analizy zaprezentowane w drugiej części obejmują zagadnienia związane z preferencjami pracowników odnośnie benefitów. Kolejna część poświęcona została kwestiom związanym z finansowaniem świadczeń. Omówiono tutaj problem informowania pracowników o wartości świadczeń, współfinansowania benefitów oraz stosunku wartości świadczeń pozapłacowych do wynagrodzenia całkowitego. W czwartej części omówiono problem oceny programu świadczeń. Przedstawiono informacje na temat poziomu satysfakcji z benefitów czy oceny pakietu świadczeń dodatkowych w porównaniu do świadczeń oferowanych przez inne firmy. W ostatniej, piątej części opisano kwestie dotyczące zarządzania pakietem świadczeń dodatkowych. Raport liczy 91 stron i zawiera 66 tabel oraz 24 wykresy.