W raporcie zaprezentowano analizy następujących grup benefitów:
- samochody służbowe,
- telefony komórkowe,
- szkolenia i rozwój pracownika,
- świadczenia medyczne,
- świadczenia socjalne/bytowe,
- świadczenia sportowe/rekreacyjne,
- świadczenia długoterminowe.
Analizy świadczeń pozapłacowych zaprezentowano na 6 szczeblach zatrudnienia: zarząd/władze firmy, wyższa kadra zarządzająca, niższa i średnia kadra zarządzająca, specjaliści, pracownicy wsparcia, pracownicy fizyczni.
Polityka świadczeń dodatkowych
Z roku na rok można zaobserwować coraz większe zainteresowanie tematyką benefitów. Co więcej, rośnie liczba przedsiębiorstw, które decydują się na włączenie świadczeń dodatkowych do pakietu wynagrodzeń. Dane na temat miesięcznego kosztu benefitów zaprezentowano w tabeli 1.
Miesięczny koszt świadczeń dodatkowych oferowanych przez firmy pracownikom na poszczególnych szczeblach zatrudnienia (w PLN)
szczebel
|
próba
|
mediana
|
pracownicy fizyczni
|
110
|
118
|
pracownicy wsparcia
|
123
|
115
|
specjaliści
|
137
|
170
|
niższa i średnia kadra
zarządzająca
|
136
|
249
|
wyższa kadra zarządzająca
|
126
|
300
|
zarząd/władze firmy
|
118
|
394
|
Źródło: Raport „Świadczenia dodatkowe oferowane przez firmy w 2014 roku”, Sedlak & Sedlak, 2015
Z raportu „
Świadczenia dodatkowe oferowane przez firmy w 2014 roku” wynika, że 95% badanych przedsiębiorstw oddaje do dyspozycji samochody służbowe wybranym pracownikom. Z kolei tylko 9% zakładów w swojej polityce wynagradzania pracowników stosuje dodatkowe płatne urlopy.
Procent firm,które w 2014 roku oferowały pracownikom
wybrane świadczenia dodatkowe
Źródło: Raport „Świadczenia dodatkowe oferowane przez firmy w 2014 roku”, Sedlak & Sedlak, 2015
Benefity dla menedżerów
W 2014 roku na wszystkich szczeblach zatrudnienia największą popularnością cieszyły się szkolenia zawodowe i telefony komórkowe. Aż 95% dyrektorów generalnych i dyrektorów jednostek biznesowych miało do dyspozycji służbowy samochód. Spośród pracowników niższej i średniej kadry zarządzającej, 83% osób mogło korzystać ze szkoleń językowych, 74% otrzymywało polisę na życie a 62% korzystało z dodatkowej opieki medycznej. Na wykresie 2 przedstawiono zróżnicowanie w zakresie wybranych świadczeń dodatkowych, w zależności od poziomu zatrudnienia.
Najbardziej popularne benefity oferowane menedżerom w 2014 roku
Źródło: Raport „Świadczenia dodatkowe oferowane przez firmy w 2014 roku”, Sedlak & Sedlak, 2015
O raporcie
Raport stanowi podsumowanie analiz dotyczących benefitów oferowanych pracownikom przez firmy w 2014 roku. Dane zostały zebrane w ramach
Raportu Płacowego Sedlak & Sedlak 2014 i pochodzą z 349 zakładów z całej Polski. W raporcie znajdą Państwo informacje o tym, jaki procent firm oferuje pracownikom dane świadczenia pozapłacowe. W przypadku wybranych benefitów zaprezentowane zostały również analizy nt. wartości oraz zakresu świadczenia na kolejnych szczeblach zatrudnienia.
Marcin Niedużak
Sedlak & Sedlak