Istotne znaczenie ma przy tym to, aby ze źródła, w którym prawo do nagrody zostało ustanowione wynikało, iż przysługuje ona nie częściej niż co 5 lat. Wówczas nawet jeśli faktyczna wypłata świadczenia miałaby miejsce w okresach częstszych aniżeli pięcioletnie, na przykład na skutek przesunięć w płatnościach, wciąż byłaby ona wyłączona z podstawy wymiaru składek – znaczenie ma tylko data powstania po stronie pracownika roszczenia o wypłatę nagrody jubileuszowej.
Rozporządzenie posługuje się pojęciem ,,nagrody jubileuszowej”, które mimo że jest powszechnie stosowane, nie posiada swojej definicji legalnej. Sposób jego wykładni został jednak określony w orzecznictwie, które przyjmuje, iż pod pojęciem nagrody jubileuszowej rozumie się świadczenie przyznane pracownikowi ze względu na pozostawanie przez pracownika z pracodawcą w stosunku pracy przez określony okres czasu liczony w latach.
W związku z powyższą definicją nagrody jubileuszowej, sam fakt posłużenia się przez pracodawcę np. w akcie prawa wewnątrzzakładowego na określenie danego świadczenia pojęciem nagrody jubileuszowej nie oznacza, iż faktycznie mamy z nią do czynienia. Niezależnie od nazwy musi być ona bowiem związana ze stażem pracy pracownika, w związku z czym nie będzie taką nagrodą w szczególności świadczenie, które pracodawca przyznał np. z okazji jubileuszu przedsiębiorstwa.
Przyznanie pracownikom prawa do nagrody jubileuszowej rozumianej jak powyżej, stanowi przejaw dyskrecjonalnego uprawnienia pracodawcy. Decyduje on w związku z tym nie tylko o samym fakcie jej przyznania, długości stażu pracy uprawniającym do jej otrzymania, ale również o wysokości czy formie świadczenia, dbając oczywiście o to by regulacje z nim związane były zgodne z innymi przepisami prawa.
Forma wypłaty nagrody jubileuszowej może przybierać wybrane przez pracodawcę formy m.in. świadczenia pieniężnego, świadczenia rzeczowego, czy świadczenia pieniężno-rzeczowego. Nagroda jubileuszowa wypłacona w każdej z tych form nie będzie wliczana do podstawy wymiaru składek jeśli spełnione zostaną pozostałe przesłanki z § 2 ust. 1 pkt. 1 Rozporządzenia. Tak w szczególności orzekł ZUS w interpretacjach WPI/200000/43/979/2015, WPI/200000/43/491/2017, WPI/200000/43/840/2019.
Odmienne stanowisko ZUS zajął w interpretacji WPI DI/100000/43/773/2017, gdzie stwierdzono, iż ze względu na użyte w § 2 ust. 1 pkt. 1 Rozporządzenia sformułowanie ,,gratyfikacja”, które według definicji słownikowych oznacza specjalne dodatkowe wynagrodzenie wypłacane za pewne zasługi lub z pewnej okazji, jak również dodatkowe zwykłe jednorazowe wynagrodzenie pieniężne wypłacone pracownikowi jako nagroda za specjalne zasługi z okazji np. jubileuszu firmy, ustawodawca zawęził zakres świadczeń podlegających wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne jedynie do świadczeń (gratyfikacji) w formie pieniężnej.
W związku z powyższym to, która z powyższych wersji interpretacyjnych zostanie przyjęta jako przesądzająca o wyłączeniu lub nie świadczenia przyznanego z tytułu nagrody jubileuszowej z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, w dużej mierze będzie zależało od jednostki ZUS wydającej interpretację.