Jakie czynniki najbardziej wpłynęły na branżę IT w ostatnich latach? Bez wątpienia były to pandemia COVID-19 i rozwój sztucznej inteligencji (AI). Z jednej strony lockdowny i praca zdalna wymusiły szybką cyfryzację, z drugiej - AI coraz śmielej wkracza w różne sektory. Przyjrzyjmy się, co mówią na ten temat konkretne dane i jakie wnioski płyną z raportów największych firm doradczych oraz organizacji rządowych.
Jak pandemia napędziła rynek IT
• Cyfrowy boom - według McKinsey & Company, w 2021 roku aż 65% firm przyspieszyło wdrażanie rozwiązań cyfrowych w odpowiedzi na pandemiczne restrykcje [1]. To oznaczało większe zapotrzebowanie na specjalistów IT - od programistów, przez specjalistów ds. chmury, aż po ekspertów od cyberbezpieczeństwa.
• Praca zdalna i hybrydowa - z raportu Deloitte „Tech Trends 2022” wynika, że niemal 40% zespołów IT w dużych przedsiębiorstwach przeszło na model hybrydowy lub w pełni zdalny [2]. Dzięki temu firmy zaczęły rekrutować ludzi z zupełnie innych regionów (a nawet krajów), co stworzyło ogromne możliwości dla programistów i inżynierów, ale też zainicjowało globalną rywalizację o najlepsze talenty.
• Elastyczność = wyższe zarobki - pandemia uwidoczniła, jak ważna jest możliwość pracy z dowolnego miejsca, ale nie tylko. PwC w swoim corocznym badaniu CEO Survey wykazało, że 56% szefów firm IT inwestuje więcej w benefity i politykę work-life balance, żeby przyciągnąć i zatrzymać pracowników [3]. W efekcie w wielu krajach, także w Polsce, wynagrodzenia na stanowiskach zdalnych w IT wzrosły nawet o kilkanaście procent rok do roku.
AI na fali wznoszącej
• Nowe zawody i wysokie stawki - Accenture w raporcie „Technology Vision 2023” podaje, że aż 72% dyrektorów ds. technologii uważa wdrożenia AI za jeden z priorytetów strategicznych na najbliższe dwa lata [4]. Na rynku rośnie więc zapotrzebowanie na data scientists, inżynierów uczenia maszynowego i ekspertów od przetwarzania języka naturalnego (NLP). Według Hays, w samym 2023 roku globalne stawki dla takich specjalistów wzrosły średnio o około 10-15% [7].
• Automatyzacja codziennych zadań - KPMG w raporcie „Tech Industry CEO Outlook” wskazuje, że prawie 70% dyrektorów firm technologicznych zamierza zainwestować w robotyzację procesów (RPA) oraz AI do automatyzacji powtarzalnych zadań [5]. Efekt? Z jednej strony mniej żmudnej pracy dla ludzi, z drugiej - konieczność podnoszenia kwalifikacji, żeby umieć nadzorować i rozwijać te narzędzia.
• Globalna konkurencja o talenty - Gartner prognozuje, że do 2025 roku aż 60% dużych organizacji wdroży różne formy narzędzi AI wspierających procesy decyzyjne [6]. Potrzeba więc coraz więcej ekspertów w tej dziedzinie. Dlatego firmy, żeby przyciągnąć najlepszych kandydatów, podnoszą płace i oferują dodatkowe świadczenia, takie jak szkolenia i certyfikacje w obszarze uczenia maszynowego.
Rynek pracy i wynagrodzenia - liczbowo
• Ogólny wzrost zatrudnienia w IT - Bureau of Labor Statistics (BLS) prognozuje 22% wzrost zatrudnienia w amerykańskich zawodach IT w latach 2020-2030, co jest dużo wyższym wynikiem niż średnia dla całej gospodarki [8]. W Europie natomiast Eurostat raportuje, że w 2021 roku w branży ICT pracowało już 8,4 mln osób, co stanowiło 4,3% zasobów pracy w UE [9].
• Skok płac w sztucznej inteligencji - według raportu Hays „Global Skills Index” z 2023 roku, specjaliści z obszaru AI mogą liczyć na wynagrodzenia średnio o 30-40% wyższe niż w innych segmentach IT, co jest efektem ogromnego zapotrzebowania na te konkretne umiejętności [7].
• Zarobki w modelu zdalnym - firmy rekrutacyjne (jak Randstad czy Robert Half) raportują, że widełki płacowe przy ofertach remote bywają o 10-20% wyższe niż przy tradycyjnych, stacjonarnych stanowiskach. Wynika to z tego, że pracodawcy muszą konkurować ze stawkami proponowanymi przez globalne korporacje - i często to robią, żeby szybko obsadzić kluczowe role.
Przyszłość
Patrząc na to, co działo się przez ostatnie lata, trudno się spodziewać wyhamowania omawianych trendów. Na ich podstawie można założyć, że:
• Praca hybrydowa/zdalna nie zniknie - bo firmy i pracownicy doceniają jej zalety.
• AI będzie coraz szerzej wykorzystywane i wytworzy nowe obszary specjalizacji (np. inżynier promptów, etyka AI).
• Wynagrodzenia specjalistów w niszowych technologiach (jak uczenie maszynowe czy cyberbezpieczeństwo) wciąż będą rosły, choć tempo może się nieco ustabilizować.
• Rynek globalny wymusi na lokalnych pracodawcach ciągłe dostosowywanie oferty płacowej i benefitów do realiów międzynarodowej konkurencji.
Podsumowanie
Pandemia COVID-19 zadziałała jak katalizator - przyspieszyła transformację cyfrową, masowo wprowadziła pracę zdalną, a jednocześnie pokazała, że dobrze rozwinięta infrastruktura IT to dzisiaj absolutna podstawa funkcjonowania większości firm. Równolegle rozwój sztucznej inteligencji otworzył drogę do kolejnych innowacji i zupełnie nowych ról zawodowych.
Dane zebrane w raportach czołowych firm doradczych (McKinsey, Deloitte, PwC, Accenture, KPMG, Gartner) oraz organizacji rekrutacyjnych (Hays, Randstad, Robert Half) wskazują, że wzrost zatrudnienia i wynagrodzeń w IT (zwłaszcza w obszarze AI) będzie się utrzymywał. Jednocześnie automatyzacja powtarzalnych zadań może ograniczać zapotrzebowanie na niektóre stanowiska.
Nadchodzące lata wciąż wyglądają bardzo obiecująco. Rośnie liczba ofert pracy, rosną stawki, a praca zdalna otwiera drzwi do międzynarodowych projektów. Kluczem do sukcesu będzie inwestowanie w rozwój kompetencji zespołów, zwłaszcza w obszarze AI oraz maksymalne wykorzystanie możliwości, jakie oferuje cyfrowy świat.
Bibliografia
1. McKinsey & Company (2021) - McKinsey Global Survey on AI
https://www.mckinsey.com/~/media/McKinsey/Business%20Functions/McKinsey%20Analytics/Our%20Insights/Global%20survey%20The%20state%20of%20AI%20in%202021/Global-survey-The-state-of-AI-in-2021.pdf
2. Deloitte (2022) - Tech Trends 2022
https://www2.deloitte.com/content/dam/insights/articles/US164706_Tech-trends-2022/DI_Tech-trends-2022.pdf
3. PwC (2022) - PwC CEO Survey: The Anxious Optimist in the Corner Office
https://www.pwc.com/gx/en/ceo-survey/2018/pwc-ceo-survey-report-2018.pdf
4. Accenture (2023) - Accenture Technology Vision 2023
https://www.accenture.com/pl-pl/insights/technology/technology-trends-2023
5. KPMG (2022) - Tech Industry CEO Outlook
https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/gr/pdf/2023/01/gr-technology-industry-ceo-outlook.pdf
6. Gartner (2022) - Hype Cycle for Emerging Technologies
https://www.gartner.com/en/articles/what-s-new-in-the-2022-gartner-hype-cycle-for-emerging-technologies
7. Hays (2023) - Hays Global Skills Index
https://www.haysplc.com/~/media/Files/H/Hays/annual-reports/ar-2023/hays-fy23-annual-report.pdf
8. Bureau of Labor Statistics (2021-2023) - Occupational Outlook Handbook - Computer and Information Technology
https://www.bls.gov/ooh/computer-and-information-technology/computer-and-information-research-scientists.htm
9. Eurostat (2022) - ICT sector employment statistics
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=ICT_specialists_in_employment