Czy system premiowania stosowany w firmie wpływa na zwiększenie motywacji do pracy?

Ogólnopolskie Wynagrodzeń

USA: mediany wynagrodzeń pracowników w różnym wieku

20 lat 20 000

30 lat 40 000

40 lat 50 000

50 lat 51 000

60 lat 53 000

* rocznie w USD

Stefa premium

Sprawdź co zyskasz wykupując pełny dostęp do naszego portalu

Ogólnopolskie badanie satysfakcji z pracy

Zajmujesz się zawodowo wynagrodzeniami?
Zapraszamy Cię do strefy przeznaczonej dla profesjonalistów.

Broadbanding - struktura wynagrodzeń z szerokimi przedziałami płac.

pozwala na porównanie 43 wskaźników w następujących obszarach

RPSS24 - Webinar 5122024 - artykuły 835x215
Artykuły

Co powinniśmy wiedzieć o dyrektywie
unijnej dotyczącej płacy minimalnej?

06.08.2024 Maria Hajec
Kiedy słyszymy słowo „dyrektywa unijna” w kontekście wynagradzania, od razu nasuwa nam się na myśl dyrektywa dotycząca transparentności. Często zapominamy, że to nie jedyny dokument, do którego będą musiały być dostosowane krajowe przepisy dotyczące wynagrodzeń w Unii Europejskiej. W połowie listopada 2024 roku minie termin na wdrożenie przez kraje unijne przepisów dyrektywy dotyczącej adekwatności wynagrodzeń minimalnych. Spójrzmy zatem, co jest w niej zawarte i jakie obowiązki nakłada ona na państwa członkowskie.

Główne założenia dyrektywy unijnej dotyczącej płacy minimalnej


Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej ma na celu poprawę warunków pracy i życia pracowników, wspierać postęp społeczno-gospodarczy oraz przyczyniać się do zmniejszenia nierówności płacowych. Aby to zrealizować, kraje unijne przy konstruowaniu przepisów dotyczących płacy minimalnej powinny skupić się na trzech głównych obszarach:
❶ adekwatności ustawowych wynagrodzeń minimalnych
❷ promowaniu rokowań zbiorowych mających na celu ustalenie wynagrodzeń
❸ zwiększeniu skutecznego dostępu do ochrony wynagrodzenia minimalnego dla pracowników uprawnionych do takiego wynagrodzenia na mocy prawa krajowego.

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że celem Dyrektywy, zgodnie z zapisami Preambuły, nie jest określenie poziomu wynagrodzeń czy utworzenie jednolitego mechanizmu ustalania wynagrodzeń dla całej Unii Europejskiej.

Sposób ustalania adekwatnych ustawowych wynagrodzeń minimalnych


Wspomniana dyrektywy nie ustala jednej wysokości płacy minimalnej dla całej Unii. Nakłada jednak na państwa członkowskie (te, w których obowiązują ustawowe wynagrodzenia minimalne) obowiązek określenia niezbędnych procedur ustalania i aktualizowania płacy minimalnej. Podstawą tego są kryteria, które mają sprzyjać adekwatności wynagrodzeń w celu osiągnięcia godnego poziomu życia, zmniejszenia ubóstwa pracujących, a także wspierania spójności społecznej i pozytywnej konwergencji społecznej oraz zmniejszenia luki płacowej między kobietami i mężczyznami. W dyrektywie nie znajdziemy dokładnie sprecyzowanych kryteriów, a jedynie elementy, które powinny zostać wzięte pod uwagę w trakcie ich ustalania. Wśród nich znalazły się:
schemat
W celu dokonania oceny czy płaca minimalna jest adekwatna, kraje unijne powinny stosować odpowiednie wskaźniki. Będą mogły one sprawdzać, czy minimalne wynagrodzenie osiąga np. 60% mediany wynagrodzeń lub 50% przeciętnego wynagrodzenia. Polska nie będzie miała problemu ze spełnieniem tego wymogu. W styczniu 2024 roku relacja płacy minimalnej do przeciętnego wynagrodzenia wynosiła 54,6%, co widać w poniższej tabeli. Niestety trudno odnieść się do wskaźnika dotyczącego mediany, ponieważ Główny Urząd Statystyczny publikuje informacje o medianie wynagrodzeń jedynie raz na 2 lata i na ten moment najbardziej aktualne dane pochodzą z opracowania obejmującego 2022 rok. W 2022 roku płaca minimalna wynosiła 3 010 PLN, a mediana wynagrodzeń w październiku tego samego roku osiągnęła poziom 5 702 PLN. Oznacza to, że relacja płacy minimalnej do mediany wynagrodzeń wynosiła wtedy 53%.
schemat
Co więcej, państwa członkowskie są zobowiązane do aktualizacji ustawowych wynagrodzeń minimalnych co najmniej raz na 2 lata, a w przypadku krajów, gdzie stosowany jest mechanizm automatycznej indeksacji raz na 4 lata.

Promowanie rokowań zbiorowych


Drugim istotnym zadaniem dyrektywy jest promowanie rokowań zbiorowych, które mają na celu ustalenie wynagrodzeń. Chodzi przede wszystkim o zwiększenie liczby pracowników, których będą dotyczyły takie rokowania. W związku z tym państwa członkowskie powinny promować zdolność partnerów społecznych do prowadzenia rokowań zbiorowych. Wskaźnik zasięgu rokowań zbiorowych nie powinien być niższy niż 80%. W przeciwnym wypadku państwa członkowskie będą zobowiązane do opracowania planu działania na rzecz wspierania rokowań zbiorowych, w którym należy uwzględnić jasny harmonogram i konkretne środki mające na celu stopniowe zwiększanie tego zasięgu.

Zwiększenie skutecznego dostępu pracowników do praw do ochrony w postaci wynagrodzenia minimalnego
Dyrektywa przewiduje, że państwa członkowskie będą dążyć do ułatwienia tego dostępu pracownikom. W tym celu konieczne będą:
  • kontrole przeprowadzane przez inspektoraty pracy

  • łatwo dostępne informacje na temat ochrony wynagrodzenia minimalnego

  • zwiększanie zdolności organów egzekwowania prawa do podejmowania działań przeciwko pracodawcom, którzy nie przestrzegają przepisów.

Płaca minimalna w Polsce


Obecnie wysokość płacy minimalnej jest regulowana w oparciu o Ustawę z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Zgodnie z tymi przepisami, płacę minimalną ustala się w drodze negocjacji w ramach Rady Dialogu Społecznego (RDS), w skład której wchodzą przedstawiciele związków zawodowych, organizacji pracodawców i rządu.
Procedura ta składa się z trzech głównych kroków:
  1. Do dnia 15 czerwca każdego roku Rada Ministrów przedstawia Radzie Dialogu Społecznego (RDS) propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia w następnym roku. Co więcej, przekazuje również dodatkowe informacje takie jak np. wysokość przeciętnych wynagrodzeń czy dane obrazujące poziom życia różnych grup społecznych.

  2. Do dnia 15 lipca każdego roku Rada Dialogu Społecznego uzgadnia wysokość minimalnego wynagrodzenia. Gdy RDS nie uzgodni do tego terminu wysokości minimalnego wynagrodzenia, to decyzję o wysokości tego wynagrodzenia podejmuje Rada Ministrów (RM). Co ciekawe, od 2010 roku Radzie Dialogu Społecznego nie udało się osiągnąć konsensusu i wysokość płacy minimalnej jest ustalana corocznie przez Radę Ministrów.

  3. Do dnia 15 września każdego roku Prezes Rady Ministrów w drodze obwieszczenia ogłasza w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” wysokość minimalnego wynagrodzenia na rok następny.


Ustawa określa także minimalne tempo wzrostu wynagrodzenia minimalnego rok do roku. Wzrost minimalnego wynagrodzenia nie może być niższy niż prognozowany w ustawie budżetowej na przyszły rok wskaźnik inflacji (CPI). Co więcej, w 2005 roku wprowadzono dodatkowy zapis, zgodnie z którym jeśli płaca minimalna jest niższa niż 50% przeciętnego wynagrodzenia, to minimalne wynagrodzenie musi wzrastać o 2/3 prognozowanego tempa wzrostu realnego PKB.

Jak zaznaczają eksperci, nasz kraj nie powinien mieć trudności z wdrożeniem przepisów dyrektywy. W gorszej sytuacji mogą się jednak znaleźć firmy. Z ich perspektywy kolejne podwyżki płacy minimalnej mogą wpływać na wzrost kosztów prowadzenia działalności, spłaszczenie wynagrodzeń, a także spadek konkurencyjności polskiego rynku pracy z perspektywy zagranicznych inwestorów. Dlatego też wszelkie decyzje o zmianach przepisów dotyczących płacy minimalnych powinny być dokładnie przemyślane w taki sposób, aby były w nich uwzględniane zarówno potrzeby pracowników, jak i pracodawców.


Bibliografia
  1. DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2022/2041 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej, https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzienniki-UE/dyrektywa-2022-2041-w-sprawie-adekwatnych-wynagrodzen-minimalnych-w-unii-72064402 [dostęp: 14.03.2024];

  2. Ustawa z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20022001679/U/D20021679Lj.pdf [dostęp: 14.03.2024];

  3. https://kpmg.com/pl/pl/blogs/home/posts/2024/02/europejskie-przepisy-o-placy-minimalnej-blog-prawny.html

  4. https://lewiatan.org/raport-lewiatana-o-czym-warto-pamietac-implementujac-dyrektywe-o-placy-minimalnej/ [dostęp: 14.03.2024].
Maria Hajec
Przypominamy, że zgodnie z pkt 2.6 - 2.7 regulaminu kopiowanie, przetwarzanie i wykorzystywanie tekstów oraz danych portalu w innych celach niż do użytku osobistego wymaga pisemnej zgody redakcji.
RPSS24 jesień - baner 835x215 - artykuły
Wynagrodzenie brutto - ile to jest netto?

Wszystkie podane w artykule stawki wynagrodzeń są kwotami brutto. Zawierają potrącane od pensji składki na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych. Kalkulator brutto - netto pozwala na szybkie przeliczenie podanych stawek na pensję, którą pracownik otrzyma "na rękę".

RPSS24 jesień - baner 835x215 - artykuły