Stefa premium Raport płacowy Sedlak & Sedlak 2018

Co Pana/i zdaniem w największym stopniu wpływa na wysokość wynagrodzenia Polaków?

Ogólnopolskie badanie satysfakcji z pracy

USA: mediany wynagrodzeń pracowników w różnym wieku

20 lat 20 000

30 lat 40 000

40 lat 50 000

50 lat 51 000

60 lat 53 000

* rocznie w USD

Sprawdź co zyskasz wykupując pełny dostęp do naszego portalu

Newsletter

Zapisz się na newsletter portalu wynagrodzenia.pl

Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2018 roku

Sprawdź, ile zarabia:

Bibliotekarz 2671 PLN
Detektyw 4506 PLN
Kierownik apteki 6828 PLN
Recepcjonista 2600 PLN
Radca prawny 7363 PLN
Specjalista ds. kadr 3900 PLN
Projektant mebli 3186 PLN
Kowal 3297 PLN
Fizyk medyczny 3389 PLN
Operator CNC 3250 PLN
Ogólnopolskie badanie satysfakcji z pracy

wynagrodzenia - marzec 2019

sektor przedsiębiorstw - 5 164 PLN
4.3% (m/m)    5.7% (r/r)

płaca minimalna - 2019 2 250 PLN

PKB - I kw. (r/r) 104.6%

inflacja - marzec 2019 (r/r) 1.7%

Zajmujesz się zawodowo wynagrodzeniami?
Zapraszamy Cię do strefy przeznaczonej dla profesjonalistów.

Płaca zespołowa - wynagrodzenie grup pracowników wykonujących podobną pracę.

pozwala na porównanie 41 wskaźników w następujących obszarach

Artykuły

Benefity w firmie IT - Wywiad z Magdaleną Brauer
menedżer działu HR firmy Solwit SA 
oraz Kamilą Marcinkiewicz
specjalistą ds. employer brandingu

31.01.2019 Grzegorz Poręba
Firma Solwit SA działa od 2011 roku, dostarczając usługi związane z programowaniem i testowaniem rozwiązań informatycznych, a także cloud transformation dla klientów z różnych branż. Chcąc przyciągnąć wykwalifikowanych specjalistów, oferują oni swoim pracownikom rozbudowany system benefitów. Na pytania związane z jego funkcjonowaniem odpowiadała Pani Magdalena Brauer - menedżer działu HR firmy oraz Kamila Marcinkiewicz specjalista ds. employer brandingu.


Na rynku pracy brakuje specjalistów z branży IT. Czy rozbudowany pakiet świadczeń dodatkowych to dobry sposób na ich przyciągnięcie?
W naszej rzeczywistości rynkowej, pracodawcy prześcigają się w tworzeniu rozbudowanych pakietów świadczeń dodatkowych. W tym momencie trudno powiedzieć, co jeszcze mogłoby się w nim znaleźć, aby jeszcze skuteczniej przyciągnąć potencjalnych pracowników. Na pewno świadczenia dodatkowe są ważne i uzupełniają ofertę, którą my, jako pracodawca możemy przedstawić potencjalnemu pracownikowi. Uważamy, że często ważniejsze są aspekty związane z projektem, tj. możliwość rozwoju, zdobycia nowych kompetencji, a idąc dalej – elastyczność czasu pracy czy możliwość pracy zdalnej. Te świadczenia przeważają nad takimi jak np. zniżki do obiektów sportowych czy owoce w pracy.

Z naszych obserwacji wynika również, że młodzi stażem pracownicy, zaczynający swoją karierę zawodową, zwracają większą uwagę na świadczenia pozapłacowe niż ich starsi stażem koledzy.

Reprezentują Panie firmę IT. Czy branża ta wyróżnia się w jakiś sposób na tle reszty rynku w zakresie oferowanych świadczeń?
Trudno porównywać się do innych branż na rynku, ponieważ nie śledzimy szczegółowych oferty, jaką prezentują. Odnosimy jednak wrażenie, że IT w obszarze benefitów wiedzie prym. Jest to spowodowane faktem, że na rynku zdecydowanie brakuje pracowników o określonych, bardziej zaawansowanych kompetencjach IT, co przekłada się bezpośrednio na silną konkurencję między firmami, o zainteresowanie wśród kandydatów. Być może w dużych ośrodkach miejskich różnorodność oferowanych benefitów jest większa niż w mniejszych miejscowościach. Ale jak wspomniałyśmy - nie prowadziłyśmy takich analiz, więc nie chciałybyśmy w tym temacie stawiać tez.

Czy badają Państwo satysfakcję pracowników z otrzymywanych benefitów?
Corocznie, podczas badania satysfakcji, prosimy naszych pracowników o ocenę ważności oraz efektywności poszczególnych benefitów. Dzięki temu otrzymujemy informację, w jaki sposób możemy modyfikować naszą ofertę tak, żeby zadowolenie z niej było możliwie największe.

Czy na podstawie tych badań można stwierdzić, że pracownicy są zadowoleni z otrzymywanych świadczeń?
We wspomnianym wyżej badaniu pytamy o ocenę świadczeń, które proponujemy pracownikom. Dzięki temu wiemy, które z nich są dobrze oceniane, które są ważne, ale wiemy też, które są oceniane gorzej, albo nie mają znaczenia dla pracowników. Dzięki ostatnim wynikom udało nam się między innymi ustalić, że musimy doprecyzować zasady wsparcia drużyn sportowych. Pomimo dużego zainteresowania tym tematem, nasi pracownicy nie korzystają z tego benefitu. Pracujemy właśnie nad klarownością tych zasad, by za chwilę móc je zakomunikować pracownikom.

Które benefity cieszą się największą popularnością wśród pracowników?
Na podstawie naszych obserwacji, rozmów z pracownikami i wspomnianych badań możemy powiedzieć, że na szczycie „pudła” są nasze szkolenia wewnętrzne. Drugie miejsce zajmują quarterlies tj. dofinansowanie do wyjść zespołowych. Na trzecim miejscu znalazła się opieka medyczna.

Co Państwa zdaniem wyróżnia system benefitowy firmy Solwit na tle konkurencji?
To, z czego jesteśmy szczególnie dumni, to bardzo aktywna Akademia Solwit. Nasi pracownicy stają się wewnętrznymi trenerami i szkolą innych pracowników w różnych obszarach, począwszy od technologii, aż po umiejętności miękkie. W ostatnim roku udało nam się w ten sposób przeprowadzić aż 270 godzin szkoleniowych.

Dużym uznaniem pracowników cieszą się także tzw. Kudosy. Są to akcje, w których pracownicy mają możliwość wzajemnie podziękować sobie za to co w ich oczach jest ważne. Podziękowania mogą być zarówno merytoryczne, np. za pomoc przy realizacji projektu, jak i związane z codzienną pracą, np. za podwożenie do biura lub za tworzenie dobrej atmosfery w zespole. Z Kudosami nie wiąże się praktycznie żadna gratyfikacja materialna (poza dyplomem i drobnym smakołykiem). Okazja do wyrażenia uznania i sympatii przez pracowników ma dla nich dużą wartość. To przykład gratyfikacji pozafinansowej, która przynosi naprawdę fantastyczny efekt.

Na Państwa stronie znajduje się lista oferowanych benefitów. Czy lista ta zawiera wszystkie świadczenia, na które mogą liczyć zatrudnieni?
Na naszej stronie internetowej można zapoznać się z większością benefitów, jakie oferujemy naszym pracownikom. Co ważne – nie dzielimy benefitów w zależności od wybranej formy zatrudnienia. Dostępne są one dla wszystkich. Aktualnie dokonujemy weryfikacji naszych benefitów, w związku z tym możliwe jest, że w najbliższym czasie nasza oferta dotycząca pakietu socjalnego ulegnie zmianie.

Dość enigmatycznym benefitem są quarterlies, czyli wyjścia zespołowe. Czy mogłyby Panie przybliżyć na czym one polegają?
Quarterlies to jeden z najbardziej lubianych benefitów przez naszych pracowników. Mówiąc najprościej, jest to dofinansowanie do kwartalnych wyjść zespołowych. Każdy zespół ma z góry określony budżet, który może wykorzystać w dowolne wspólne wyjście poza godzinami pracy. Nadrzędnym celem jest tutaj integracja. Widzimy, że wyjścia tego typu, niezależnie czy to bilard, spektakl w teatrze czy wyścigi na gokartach, bardzo umacniają relacje i sprzyjają współpracy w naszych zespołach.

Tworząc system benefitów niezwykle ważna jest komunikacja na ich temat. W jaki sposób pracownicy mogą dowiedzieć się jakie świadczenia dodatkowe im przysługują?
Przede wszystkim na etapie wejścia do organizacji, w procesie onboardingu, przekazujemy nowym współpracownikom informację o tym które benefity mają do dyspozycji, z czego mogą korzystać i w jaki sposób. Rolę wspierającą pełni tu również nasza intranetowa platforma komunikacyjna, z której w łatwy sposób można uzyskać informacje na temat szczegółów związanych z danym benefitem.

Czy komunikacja ta działa również w drugą stronę? Tzn. czy pracownik ma możliwość zgłoszenia swoich uwag na temat systemu benefitów lub czy może zaproponować nowe świadczenia?
Oczywiście. Wychodzimy z założenia, że benefity mają być satysfakcjonujące dla naszych pracowników, dlatego też jesteśmy otwarci na propozycje. Kanały pozyskania takich sugestii są zarówno formalne (jakby chociażby wspomniane, coroczne badanie), ale także nieformalnie – podczas spotkań z liderami, z zespołami etc. Otwarta komunikacja to jedna z charakterystycznych cech firmy Solwit. Zgłaszanie uwag, propozycji i pomysłów przez pracowników jest u nas zwyczajową praktyką, którą bardzo cenimy.

Czy badają Państwo trendy rynkowe w obszarze benefitów?
Trzymamy rękę na pulsie w tym temacie. Coś, co jeszcze chwilę temu stanowiło wyróżnik w ofercie benefitowej, dziś jest tzw. absolutnym must have (np. opieka zdrowotna). Dlatego też, aby nie tracić punktu odniesienia, przyglądamy się ofertom innych firm IT, analizujemy powstające diagnozy rynkowe czy uczestniczymy w spotkaniach branżowych

Czy Państwa zdaniem popularność oferowania świadczeń dodatkowych w najbliższych latach będzie się zwiększać?
Pracodawcy prześcigają się w pomysłach dotyczących oferowanych benefitów. Są one niezwykle zróżnicowane. Z jednej strony pracodawcy oferują weterynarzy dla pupili pracowników, manicurzystkę, fryzjera czy masaże w pracy, a z drugiej za benefit uważa się też wolne weekendy, laptopa czy komórkę. Dlatego, z perspektywy zamieszczającego ogłoszenie, warto zastanowić się, co wpisać w rubryce „co oferujemy”. W naszym odczuciu trafione benefity są doskonałym uzupełnieniem, ale nigdy nie będą głównym elementem pakietu wynagrodzenia.

Znaczenie których grup benefitów Państwa zdaniem będzie w najbliższych latach rosło? Które z nich będą coraz częściej wypadać z ofert pracodawców?
Naszym zdaniem zmieniać się będzie ich hierarchia. Jak już wspomniałyśmy - jedne stracą swą „wyjątkowość” i wejdą na poziom must have; szkolenia językowe, opieka zdrowotna, chill roomy – kiedyś wyróżniały, a dziś ich brak bywa dla niektórych wręcz zaskakujący. To, co zyska na wartości, to na pewno elastyczny czas pracy, wszelkie wsparcie dotyczące pasji pracowników i szeroko pojętego work-life balance.


Dziękuję za rozmowę!


Chcąc poznać najnowsze trendy w obszarze benefitów w branży IT a także najbardziej aktualne stawki wynagrodzeń, weź udział w Raporcie płacowym Sedlak & Sedlak dla branży IT - 2019. Badanie to adresujemy nie tylko do firm działających w obszarze technologii informatycznych, ale również do organizacji z rozbudowanymi działami IT.

Grzegorz Poręba

Polub wynagrodzenia.pl

Udostępnij

Sprawdź również: Kalkulator PPK Pracowniczych Planów Kapitałowych

Wynagrodzenie brutto - ile to jest netto?

Wszystkie podane w artykule stawki wynagrodzeń są kwotami brutto. Zawierają potrącane od pensji składki na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych. Kalkulator brutto - netto pozwala na szybkie przeliczenie podanych stawek na pensję, którą pracownik otrzyma "na rękę".

Przypominamy, że zgodnie z pkt 2.6 - 2.7 regulaminu kopiowanie, przetwarzanie i wykorzystywanie tekstów oraz danych portalu w innych celach niż do użytku osobistego wymaga pisemnej zgody redakcji.
Kontakt: [email protected]