Absolwentka Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Łódzkiego. Pracownik naukowo-dydaktyczny Wydziału Informatyki i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej i Wyższej Szkoły Zarządzania "Edukacja" we Wrocławiu. Jest autorką 111 artykułów i ośmiu monografii publikowanych w fachowej prasie dotyczących wynagradzania, polityki płac, kontrolingu personalnego i planowania zatrudnienia. Zajmuje się projektowaniem układów zbiorowych pracy, systemów wynagradzania, a także wartościowaniem pracy. Podkreśla ogromne znaczenie właściwego planowania zatrudnienia i rozwoju zawodowego pracowników dla zwiększenia elastyczności i dochodowości firm. Ważniejsze z jej książek to: „Wynagrodzenia zmienne i rzeczowe” (Kraków, 2005), „Uwarunkowania i instrumenty polityki płac w firmie” (Wrocław, 2003), „Planowanie zatrudnienia” (Kraków, 2001), „Motywacyjne kształtowanie płac” (Bydgoszcz, 1997), „Motywowanie ekonomiczne w przedsiębiorstwie w warunkach gospodarki rynkowej” (Wrocław, 1991).
Prof. Zofia Sekuła twierdzi, że wynagrodzenie zmienne powinno być ustalane na takim poziomie, by było ono atrakcyjne i zmuszało pracownika do wysiłku. Zbyt niska płaca zmienna przy wysokiej płacy stałej jest mało skuteczna. Sposoby wyliczania wynagrodzeń zmiennych, według Zofii Sekuły, powinny być zrozumiałe i łatwe, tak aby pracownik był w stanie sam obliczyć wysokość swojego wynagrodzenia. Niezbędnym, jej zdaniem, jest rozstrzygnięcie, w jakim stopniu o wynagrodzeniu mają decydować kierownicy, a w jakim stopniu ma ono wynikać z zasad i algorytmów. Jednocześnie wynagrodzenie zmienne powinna cechować duża elastyczność odnosząca się nie tylko do wysokości wynagrodzenia, ale także polegająca na uwzględnianiu sytuacji, warunków i potrzeb występujących w danym okresie. Jak sądzi Zofia Sekuła, w wypadku zmiany celów i kryteriów ich oceny pracownicy powinni być poinformowani o potrzebie zmiany kierunku swoich działań oraz o konstrukcji nagród za realizację tych celów. Ustalanie zasad i kryteriów nagradzania w każdym okresie, w którym zmieniają się cele, pozwala zwracać pracownikom uwagę na to, co jest ważne, a czemu sami nie przypisywaliby takiego znaczenia.
Prof. Zofia Sekula jest cenionym ekspertem w zakresie planowania zatrudnienia, doboru i oceniania pracowników, m.in. w Biurze Negocjacyjno-Konsultacyjnym "Solidarność" Dolny Śląsk. Współpracuje z Towarzystwem Naukowym Organizacji i Kierownictwa oraz firmą doradczo-szkoleniową Petex.