Niniejszy artykuł powstał na bazie wyników raportu
„Świadczenia pozapłacowe w 2010 roku”. Dane zebrane za okres od października 2009 do września 2010 roku pochodzą ze 171 zakładów oraz firm i dotyczą wynagrodzeń 24 377 pracowników. W raporcie zaprezentowano analizy dla trzech szczebli zarządzania (najwyższy, średni, niższy szczebel zarządzania) oraz dla starszych specjalistów, specjalistów i pracowników szeregowych. Do najwyższego szczebla zarządzania zaliczono dyrektorów. Do średniego włączono kierowników działów (np. kierownik działu obsługi klienta) oraz kierowników projektów (np. kierownik projektu IT). Niższy szczebel zarządzania obejmuje brygadzistów i team leaderów. W raporcie przedstawiono analizy dla 185 stanowisk.
Raport
„Świadczenia pozapłacowe w 2010 roku” jest opracowywany w pierwszym kwartale każdego roku i jest jednym z cyklicznych raportów przygotowywanych przez Dział Analiz Wynagrodzeń Sedlak
& Sedlak.
Z roku na rok można zaobserwować coraz większe zainteresowanie tematyką benefitów. Co więcej, rośnie liczba firm, które decydują się na włączenie świadczeń dodatkowych do pakietu wynagrodzeń. W odpowiedzi na te potrzeby, w raporcie
„Świadczenia pozapłacowe w 2010 roku” zaprezentowano nie tylko szczegółowe analizy stawek wynagrodzeń na poszczególnych szczeblach i stanowiskach, ale również wybrane świadczenia dodatkowe.
Benefity dla menedżerów
Największą popularnością na wszystkich szczeblach zarządzania (około 90% badanych) cieszą się szkolenia zawodowe. Aż 96% dyrektorów posiada telefon komórkowy, a 72% – służbowy samochód. Spośród pracowników średniego szczebla, 63% osób ma do dyspozycji firmowy telefon, natomiast ponad połowa badanych korzysta ze szkoleń językowych (61%) i dodatkowej opieki medycznej (58%).
Jak pokazują dane, osoby zatrudnione na niższym szczeblu zarządzania mają znacznie uboższy pakiet świadczeń dodatkowych. Przykładowo, tylko 14% z nich posiada telefon komórkowy, a zaledwie 1% - samochód służbowy. Ze szkoleń językowych korzysta 60% brygadzistów i team leaderów.
Benefity przyznawane na szczeblach zarządzania
|
najwyższy
szczebel zarządzania
|
średni
szczebel zarządzania
|
niższy
szczebel zarządzania
|
samochód służbowy
|
72%
|
31%
|
1%
|
ryczałt na paliwo
|
51%
|
21%
|
1%
|
telefon komórkowy
|
96%
|
63%
|
14%
|
szkolenia zawodowe
|
94%
|
96%
|
89%
|
szkolenia językowe
|
67%
|
61%
|
60%
|
dopłata do nauki
|
51%
|
40%
|
31%
|
dodatkowa opieka medyczna
|
67%
|
58%
|
19%
|
ubezpieczenie NNW
|
52%
|
50%
|
75%
|
bony towarowe
|
40%
|
30%
|
16%
|
preferencyjne pożyczki pieniężne
|
45%
|
42%
|
14%
|
dopłaty do wyżywienia/ stołówka
|
14%
|
14%
|
7%
|
zajęcia sportowo - rekreacyjne
|
46%
|
46%
|
41%
|
dodatkowy płatny urlop
|
3%
|
10%
|
1%
|
akcje lub opcje na akcje
|
9%
|
1%
|
0%
|
program emerytalny
|
24%
|
29%
|
67%
|
polisa na życie
|
51%
|
40%
|
41%
|
Źródło: XIX ogólnobranżowy raport płacowy, Sedlak & Sedlak, 2010
Na wykresie 1 przedstawiono pięć najbardziej popularnych benefitów na najwyższym, średnim oraz niższym szczeblu zarządzania. Graficzna prezentacja obrazuje zróżnicowanie w zakresie świadczeń dodatkowych, w zależności od poziomu zatrudnienia.
Najbardziej popularne benefity przyznawane na szczeblach zarządzania
Źródło: XIX ogólnobranżowy raport płacowy, Sedlak & Sedlak, 2010
Benefity na stanowiskach specjalistycznych
Zwróćmy teraz uwagę na wybrane świadczenia dodatkowe oferowane na stanowiskach specjalistycznych (tabela 2). W przypadku obu badanych szczebli, największą popularnością cieszą się szkolenia zawodowe – korzysta z nich 92% specjalistów oraz 96% starszych specjalistów. Pracodawcy chętnie oferują również takie świadczenia, jak szkolenia językowe czy dodatkowa opieka medyczna. Co piąta osoba na stanowisku specjalistycznym ma do dyspozycji samochód służbowy, a połowa objęta jest ubezpieczeniem od nieszczęśliwych wypadków. Coraz większą popularność zyskują również karnety na zajęcia sportowo-rekreacyjne. Korzysta z nich 43% specjalistów i 53% starszych specjalistów.
Benefity przyznawane specjalistom i starszym specjalistom
|
starsi specjaliści
|
specjaliści
|
samochód służbowy
|
16%
|
20%
|
ryczałt na paliwo
|
11%
|
10%
|
telefon komórkowy
|
53%
|
35%
|
szkolenia zawodowe
|
96%
|
92%
|
szkolenia językowe
|
56%
|
66%
|
dopłata do nauki
|
36%
|
35%
|
dodatkowa opieka medyczna
|
50%
|
57%
|
ubezpieczenie NNW
|
42%
|
50%
|
bony towarowe
|
29%
|
32%
|
preferencyjne pożyczki pieniężne
|
46%
|
37%
|
dopłaty do wyżywienia/ stołówka
|
14%
|
16%
|
zajęcia sportowo - rekreacyjne
|
53%
|
43%
|
dodatkowy płatny urlop
|
10%
|
4%
|
program emerytalny
|
30%
|
36%
|
polisa na życie
|
35%
|
29%
|
Źródło: XIX ogólnobranżowy raport płacowy, Sedlak & Sedlak, 2010
Na wykresie 2 zaprezentowano pięć najbardziej popularnych benefitów na stanowiskach specjalistycznych.
Najbardziej popularne benefity przyznawane na stanowiskach specjalistycznych
Źródło: XIX ogólnobranżowy raport płacowy, Sedlak & Sedlak, 2010
Benefity na stanowiskach szeregowych
Z jakich świadczeń dodatkowych korzystają pracownicy szeregowi? Z danych zawartych w raporcie
„Świadczenia pozapłacowe w 2010 roku” wynika, że najczęściej pracodawcy oferują im szkolenia zawodowe (88%) oraz szkolenia językowe (58%). Popularne są również ubezpieczenia od nieszczęśliwych wypadków (48%) oraz zajęcia sportowo-rekreacyjne (46%). Natomiast 32% osób na stanowiskach szeregowych jest uprawnionych do korzystania z dodatkowej opieki medycznej, a 42% otrzymuje dofinansowanie do programów emerytalnych. Więcej informacji przedstawiono w tabeli 3.
Benefity przyznawane pracownikom szeregowym
|
pracownicy szeregowi
|
samochód służbowy
|
1%
|
ryczałt na paliwo
|
1%
|
telefon komórkowy
|
11%
|
szkolenia zawodowe
|
88%
|
szkolenia językowe
|
58%
|
dopłata do nauki
|
40%
|
dodatkowa opieka medyczna
|
32%
|
ubezpieczenie NNW
|
48%
|
bony towarowe
|
25%
|
preferencyjne pożyczki pieniężne
|
27%
|
dopłaty do wyżywienia/ stołówka
|
11%
|
zajęcia sportowo - rekreacyjne
|
46%
|
dodatkowy płatny urlop
|
8%
|
program emerytalny
|
42%
|
polisa na życie
|
39%
|
Źródło: XIX ogólnobranżowy raport płacowy, Sedlak & Sedlak, 2010
Benefity na wybranych stanowiskach specjalistycznych
Na koniec zobaczmy z jakich świadczeń dodatkowych korzystają pracownicy zatrudnieni na konkretnych stanowiskach. Na wykresie 3 analizie poddano sześć benefitów najczęściej oferowanych na pięciu wybranych stanowiskach na szczeblu starszych specjalistów.
Jak pokazano na poprzednich wykresach, najpopularniejszym świadczeniem wśród wszystkich pracowników są szkolenia zawodowe. Korzysta z nich ponad 90% osób zatrudnionych na analizowanych stanowiskach. Szkolenia językowe, telefony komórkowe i dodatkowa opieka medyczna oferowane są głównie Przedstawicielom handlowym II oraz Specjalistom ds. marketingu II. Natomiast dopłaty do nauki najczęściej otrzymują specjaliści ds. badań i rozwoju II (65%).
Więcej szczegółowych informacji zaprezentowano w raporcie
„Świadczenia pozapłacowe w 2010 roku”.
Najbardziej popularne benefity przyznawane na wybranych stanowiskach
na szczeblu starszych specjalistów
Źródło: XIX ogólnobranżowy raport płacowy, Sedlak & Sedlak, 2010
O raporcie
Raport
„Świadczenia pozapłacowe w 2010 roku” zawiera informacje o benefitach 24 377 osób na 185 stanowiskach. Dane pochodzą ze 171 zakładów z całej Polski i obejmują okres od października 2009 do września 2010 roku. Analizy opracowano dla następujących pionów: naczelnego kierownictwa, sprzedaży, obsługi klienta, marketingu, public relations, finansów, personalnego, informatycznego, administracji, kierownictwa i nadzoru produkcji, badań i rozwoju, jakości, zakupów i logistyki oraz ochrony środowiska i BHP. Znalazły się tam również specjalistyczne stanowiska z branży IT oraz budowlanej. W raporcie znajdą Państwo informacje o tym, jaki procent pracowników otrzymuje badane świadczenie oraz jaki procent firm to świadczenie oferuje. W przypadku wybranych benefitów zaprezentowane zostały również analizy nt. wartości oraz zakresu świadczenia na kolejnych szczeblach zatrudnienia. Raport dostępny jest w wersji elektronicznej.