Dane do raportu zbierano od 12 września 2017 roku do 3 stycznia 2018 roku. W badaniu uczestniczyło 16 208 osób z całego świata pracujących w branży IT, z czego najliczniejszą grupę (48%) stanowili respondenci ze Stanów Zjednoczonych i Kanady. Na podstawie zebranych danych autorzy wyodrębnili cztery główne wnioski.
- Luka kompetencyjna jest globalnym problemem.
- Najwyższe pensje otrzymywali pracownicy zajmujący się cyberbezpieczeństwem i usługami „w chmurze”.
- Posiadane certyfikaty mają znaczący wpływ na wynagrodzenie.
- Wynagrodzenia w branży IT w Stanach Zjednoczonych są znacznie wyższe niż w pozostałych krajach.
Wynagrodzenia
Wysokość wynagrodzenia pracownika wynikała z wielu czynników, od wykształcenia i posiadanych certyfikatów, po piastowane stanowisko, wielkość firmy oraz jej lokalizację. Wg raportu, pracownicy IT w Stanach Zjednoczonych zarabiali więcej niż ich koledzy zatrudnieni w pozostałych krajach. Przeciętne roczne wynagrodzenie w działach IT w USA wyniosło 87 333 USD, podczas gdy średnia globalna to 64 206 USD. Niezależnie jednak od kontynentu, można zauważyć duże różnice między wynagrodzeniami pracowników szeregowych a menedżerów. Przykładowo w Ameryce Północnej menedżerowie IT zarobili średnio o 42% więcej niż ich podwładni. W przypadku regionu EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka) różnica ta wyniosła 31%. Największa dysproporcja wystąpiła jednak w Azji. Wynagrodzenia menedżerów były tam bowiem o 61% wyższe. W przypadku Ameryki Południowej i Kanady różnice wyniosły około 41%.
W zależności od regionu zatrudnienia, podwyżkę wynagrodzenia otrzymało od 52% (Ameryka Południowa) do 72% (Stany Zjednoczone) pracowników branży IT. W Europie było to 53% pracowników. Przyglądając się jednak podwyżkom menedżerów i pracowników szeregowych można zauważyć, iż menedżerowie większe podwyżki otrzymali jedynie w regionie EMEA. W pozostałych regionach były one tak samo wysokie, jak pracowników szeregowych (Stany Zjednoczone, Azja) lub mniejsze (Ameryka Południowa, Kanada).
Wśród pracowników, którzy otrzymali podwyżkę, najwięcej (40%) zawdzięcza to wynikom w pracy. Z kolei, w przypadku 15% pracowników był to efekt zwiększenia swoich umiejętności (np. zdobycie nowego certyfikatu, zwiększenie zakresu odpowiedzialności).
Wynagrodzenia pracowników IT, którzy zwiększyli swój zakres obowiązków wzrosły zazwyczaj o 11%. W regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka) zmiana zakresu obowiązków przełożyła się zazwyczaj na 13% podwyżki, w Azji z kolei był to już wzrost rzędu 15%. Zmiana firmy także wiąże się najczęściej z podwyżką płacy. W tym przypadku średnia globalna to 17% wzrostu. Najwięcej zyskiwali zatrudnieni w Ameryce Południowej (21%), nieco mniej w regionie EMEA (20%). Z kolei pracownicy IT zatrudnieni w Ameryce Północnej na zmianie pracodawcy zyskiwali zazwyczaj pensję wyższą o 13%. Jednak największy wzrost wynagrodzenia otrzymywali pracownicy IT przenoszący się do nowej firmy, którzy jednocześnie awansowali na wyższe stanowisko. W tym przypadku średni wzrost wynagrodzenia w skali globalnej wyniósł 18%. Ponownie największy wzrost odnotowali pracownicy w Ameryce Południowej (22%), podczas gdy w Stanach Zjednoczonych było to niespełna 18%.
Średni wzrost wynagrodzeń w branży IT wśród
pracowników szeregowych i menedżerów (w %)
*EMEA – Europa, Bliski Wschód, Afryka
Źródło: „2018 IT Skills and Salary Report”, s. 6
Wynagrodzenia różniły się także znacznie w zależności od działu, w jakim pracowali respondenci (np. sieci i infrastruktura, bezpieczeństwo, wsparcie techniczne, etc.).
Najwyższe średnie wynagrodzenia w skali globalnej (81 564 USD) otrzymywali pracownicy zajmujący się bezpieczeństwem. Płace w tym obszarze wahały się od 34 571 USD w Ameryce Południowej do 100 650 USD w Ameryce Północnej. Wynagrodzenia powyżej 70 000 USD rocznie występowały jeszcze wśród pracowników zajmujących się usługami w chmurze oraz architekturą systemów. Najniższe płace otrzymywali pracownicy wsparcia technicznego.
Średnie roczne wynagrodzenia
pracowników IT w poszczególnych obszarach działalności (globalnie w USD)
Źródło: „2018 IT Skills and Salary Report”, s. 9
Pensje pracowników IT różniły się też znacząco w zależności od wielkości firmy, w jakiej byli zatrudnieni. Niezależnie od regionu najwyższe pensje otrzymywali zatrudnieni w największych podmiotach (liczących co najmniej 1 000 pracowników). W skali globalnej różnica między średnimi wynagrodzeniami w największych i najmniejszych firmach wyniosła 19 273 USD (37%). W regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka) było to 14 000 USD.
Średnie roczne wynagrodzenia pracowników IT
w firmach o różnej wielkości (globalnie w USD)
Źródło: „2018 IT Skills and Salary Report”, s. 9
Koszty życia w danym miejscu są jednym z czynników wpływających na wysokość wynagrodzenia. Porównując pensje respondentów w 13 regionach, można zauważyć, iż najwyższe średnie wynagrodzenia wśród menedżerów IT występowały w Ameryce Północnej (107 467 USD), a najniższe w Afryce Wschodniej (15 203 USD). Regionem o najwyższym wynagrodzeniu wśród pracowników szeregowych IT była Oceania (86 689 USD). Najniżej opłacani byli natomiast pracownicy zatrudnieni w Afryce Zachodniej (13 237 USD). W Oceanii występowały również najwyższe średnie pensje ogółem (92 016 USD).
Średnie roczne wynagrodzenia
pracowników IT w poszczególnych regionach (w USD)
Źródło: „2018 IT Skills and Salary Report”, s. 12
Znaczenie certyfikatów
W 2013 roku 70% pracowników IT uznawało certyfikaty za wartościowe. W najnowszym badaniu liczba ta wzrosła do 90%. W skali globalnej 89% pracowników IT posiadało co najmniej jeden certyfikat. W regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka) - aż 92% pracowników. Oprócz poszerzenia wiedzy i umiejętności certyfikaty przełożyły się również na wyższe wynagrodzenia.
W Ameryce Północnej różnica między wynagrodzeniami certyfikowanych i niecertyfikowanych pracowników IT wyniosła 15 913 USD (22%). W Azji było to już 45%. Certyfikowani pracownicy IT w skali globalnej zarabiali średnio o 9% więcej od osób bez certyfikatów.
Średnie roczne wynagrodzenia pracowników IT
z wybranymi certyfikatami (globalnie w USD)
nazwa certyfikatu
|
wynagrodzenie
|
CISSP: Certyfikat
specjalista ds. bezpieczeństwa systemów informatycznych (ISC)
|
100 146
|
CRISC: Certyfikat
w zakresie kontroli ryzyka i systemów informatycznych (ISACA)
|
93 193
|
CGEIT: Certyfikat
w zakresie zarządzania infrastrukturą IT (ISACA)
|
92 821
|
AWS:
Certyfikat programisty
|
90 782
|
AWS:
Certyfikat projektanta rozwiązań
|
87 463
|
CISM:
Certyfikat menedżera ds. bezpieczeństwa informacji (ISACA)
|
86 234
|
PMP: Menedżer
projektu
|
85 757
|
Certyfikat
Six Sigma
|
85 195
|
Project+ (CompTIA)
|
79 577
|
Security+ (CompTIA)
|
79 116
|
Źródło: „2018 IT Skills and Salary Report”, s. 21
Podobnie jak w latach ubiegłych, najwyższe pensje otrzymywali pracownicy posiadający certyfikaty z zakresu bezpieczeństwa (6 na 20, w tym dwa na najwyższych miejscach). W Ameryce Północnej średnia pensja dla wszystkich certyfikowanych respondentów wyniosła 87 678 USD. Natomiast w przypadku pracowników z certyfikatem bezpieczeństwa było to już 101 083 USD. W pozostałych regionach było podobnie. Pracownicy IT z certyfikatem z zakresu bezpieczeństwa w Ameryce Łacińskiej zarabiali średnio 31% więcej od osób z pozostałymi certyfikacjami, a w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka) 23% więcej. Największa różnica występowała jednak w Azji i na Pacyfiku. Tam wynagrodzenia pracowników z certyfikatem bezpieczeństwa były średnio o 63% wyższe od osób bez certyfikatu.
Wysokie pensje otrzymywali również pracownicy z certyfikatami związanymi z usługami w chmurze (np. AWS). W Ameryce Północnej przeciętne wynagrodzenie dla posiadających certyfikacje AWS było średnio o 29% wyższe od pozostałych certyfikacji. Prócz AWS równie atrakcyjne były certyfikaty Microsoft MCSD (programista rozwiązań opartych na
Azure). Osoby z tym certyfikatem osiągały rocznie średnio 107 221 USD (Ameryka Północna). Trzeba jednak dodać, iż certyfikat ten nie jest jeszcze powszechnie wykorzystywany na świecie.
Luka kompetencyjna
Ponad dwie trzecie menedżerów IT dostrzegło lukę między poziomem umiejętności obecnych zespołów a wiedzą wymaganą do osiągnięcia celów firmy. Zjawisko to było już odnotowane w poprzednim badaniu, a menedżerowie IT podkreślają, że luki w umiejętnościach prowadzą do wyższego poziomu stresu pracowników, opóźnień w opracowywaniu i wdrażaniu projektów, a w skrajnym przypadku do utraty dochodów. Jako powód takiego stanu rzeczy najczęściej wskazywano problem z przyciągnięciem do firmy utalentowanych pracowników (40%), oraz brak wystarczających nakładów na rozwój i szkolenia pracowników (39%).