Czy system premiowania stosowany w firmie wpływa na zwiększenie motywacji do pracy?

Ogólnopolskie Wynagrodzeń

USA: mediany wynagrodzeń pracowników w różnym wieku

20 lat 20 000

30 lat 40 000

40 lat 50 000

50 lat 51 000

60 lat 53 000

* rocznie w USD

Stefa premium

Sprawdź co zyskasz wykupując pełny dostęp do naszego portalu

Ogólnopolskie badanie satysfakcji z pracy

Zajmujesz się zawodowo wynagrodzeniami?
Zapraszamy Cię do strefy przeznaczonej dla profesjonalistów.

Broadbanding - struktura wynagrodzeń z szerokimi przedziałami płac.

pozwala na porównanie 43 wskaźników w następujących obszarach

Artykuły

Marzenia i rzeczywistość w świecie benefitów

10.04.2017 Barbara Pyzik
Urlop na powrót do sprawności psychicznej po zawodzie miłosnym (Japonia), programy odchudzające (Meksyk) czy roczny urlop na założenie własnego biznesu z możliwością powrotu do pracy w przypadku niepowodzenia (Francja) – to tylko nieliczne przykłady nietypowych benefitów oferowanych przez firmy na świecie. Również na polskim rynku znajdziemy ciekawe przykłady benefitów takie jak dofinansowanie SPA i masaży, treningi osobiste czy możliwość przeznaczenia do 20% czasu pracy na realizację własnych pomysłów. Na ile jednak oferowane przez pracodawców świadczenia dodatkowe odpowiadają na potrzeby pracowników? Czy pracownicy otrzymują benefity, które wydają im się najatrakcyjniejsze?

Rzeczywistość...


W 2016 roku pracodawcy najczęściej oferowali swoim pracownikom telefony komórkowe do użytku prywatnego - w swojej ofercie posiadało je 99% firm. Nieznacznie mniej (98%) organizacji oferowało szkolenia zawodowe. Co ciekawe, aż 92% pracodawców oferowało samochody służbowe – należy mieć jednak na uwadze, że w badaniu uwzględniono czy firma oferuje dane świadczenie, bez względu na liczbę pracowników, która z niego korzysta. Na czwartym miejscu znalazły się szkolenia językowe oferowane przez 81% organizacji.

Świadczenia dodatkowe najczęściej oferowane przez firmy

Schemat

Źródło: Raport Świadczenia dodatkowe oferowane przez firmy w 2016 roku Sedlak & Sedlak.



Uwzględniając liczbę pracowników, którzy korzystają z danego benefitu ranking przedstawia się nieco inaczej. Najwięcej – 46,1% wszystkich przebadanych pracowników – stwierdziło, że może korzystać z karnetów na siłownie. Z telefonu służbowego do załatwiania spraw prywatnych może korzystać prawie 42% zatrudnionych. 36,5% może uczestniczyć w szkoleniach i kursach zawodowych. Nieznacznie mniej – 36,3% - ma do dyspozycji podstawowy pakiet opieki medycznej.

Świadczenia dodatkowe najczęściej otrzymywane przez pracowników

Schemat

Źródło: Raport świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2016 roku Sedlak & Sedlak.



…marzenia


Pracowników zapytaliśmy również o ich benefitowe marzenia tzn. o to, które ze świadczeń dodatkowych wydają im się najbardziej atrakcyjne. Zdecydowanie najatrakcyjniejszym benefitem jest rozszerzony pakiet opieki medycznej. Wskazało go 50% pracowników. Taki pakiet zawiera szeroką gamę wizyt u specjalistów, może także obejmować opiekę medyczną dla członków rodziny. Na drugim miejscu znalazł się samochód służbowy. 24% pracowników chciałoby mieć możliwość korzystania z takiego samochodu do celów prywatnych. Nieznacznie miej – bo 22% zatrudnionych – chciałoby samodzielnie decydować o godzinie przyjścia i wyjścia z pracy czyli korzystać z elastycznego czasu pracy. Tyle samo uznaje za atrakcyjny benefit w postaci karnetów na siłownie czy do klubów fitness. To ostatnie marzenie zdaje się najmniej odbiegać od rzeczywistości, gdyż jak wspomniano wcześniej, 46,1 % pracowników deklaruje, że ma do dyspozycji takie świadczenie.

Benefity, które chcieliby otrzymywać pracownicy

Schemat

Źródło: Raport świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2016 roku Sedlak & Sedlak.



Jeżeli chcesz wziąć udział w badaniu za rok 2017 i porównać swój pakiet benefitów z innymi zapraszamy do uzupełnienia ankiety.

Kto za to zapłaci?


Niemal połowa pracowników, którzy otrzymują od pracodawców informację na temat wartości otrzymywanych świadczeń dodatkowych zadeklarowało, że wartość ich pakietu benefitów nie przekracza 200 PLN miesięcznie. Z drugiej strony 11% z nich otrzymuje świadczenia, których wartość przekracza 800 PLN. Pracodawcy, którzy nie chcą lub nie są w stanie przeznaczać takiej kwoty na benefity, nie muszą rezygnować z realizacji benefitowych marzeń swoich pracowników. Co ciekawe, aż trzy czwarte pracowników deklaruje, że jest skłonna współfinansować dodatkową ofertę świadczeń. W przypadku takiego rozwiązania rola pracodawcy może sprawdzić się do wybrania dostawcy, wynegocjowania stawek korzystnych dla pracowników i administrowania systemem świadczeń.

Odestek osób skłonnych do współfinansowania benefitów

Schemat

Źródło: Raport Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2016 roku Sedlak & Sedlak.



O raporcie


Raport Świadczenia dodatkowe oferowane przez firmy w 2016 roku stanowi podsumowanie analiz dotyczących świadczeń dodatkowych oferowanych pracownikom przez firmy w 2016 roku. Dane zostały zebrane w ramach Raportu Płacowego
Sedlak & Sedlak 2016 i pochodzą z 414 zakładów z całej Polski. Zaprezentowane informacje dotyczą stanu na dzień 30 kwietnia 2016 roku.

Raport Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2016 roku składa się z pięciu części. W części pierwszej przedstawiono dane dotyczące popularności poszczególnych świadczeń dodatkowych w 2016 roku. Analizy zaprezentowane w drugiej części obejmują zagadnienia związane z preferencjami pracowników odnośnie benefitów. Kolejna część poświęcona została kwestiom związanym z finansowaniem świadczeń. Omówiono tutaj problem informowania pracowników o wartości świadczeń, współfinansowania benefitów oraz stosunku wartości świadczeń pozapłacowych do wynagrodzenia finansowego. W czwartej części omówiono problem oceny programu świadczeń. Przedstawiono informacje na temat poziomu satysfakcji zatrudnionych z benefitów czy oceny pakietu świadczeń dodatkowych w porównaniu do świadczeń oferowanych przez inne firmy. W ostatniej, piątej części opisano kwestie dotyczące zarządzania pakietem świadczeń dodatkowych.

Zapraszamy również do wzięcia udziału w raporcie: Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2017 roku.


Bibliografia
1. Raport Świadczenia dodatkowe oferowane przez firmy w 2016 roku Sedlak & Sedlak.
2. Raport Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2016 roku Sedlak & Sedlak.
3. Żarska Katarzyna, Rewolucja w benefitach pracowniczych, dostępny w Internecie:
http://hrstandard.pl/2016/01/14/rewolucja-w-benefitach-pracowniczych/
4. Nowak Paulina, Najciekawsze benefity w Polsce, dostępny w Internecie: http://hrpolska.pl/newsy/hr-info/raport-najciekawsze-benefity-w-polsce.html
Barbara Pyzik
Przypominamy, że zgodnie z pkt 2.6 - 2.7 regulaminu kopiowanie, przetwarzanie i wykorzystywanie tekstów oraz danych portalu w innych celach niż do użytku osobistego wymaga pisemnej zgody redakcji.
Wynagrodzenie brutto - ile to jest netto?

Wszystkie podane w artykule stawki wynagrodzeń są kwotami brutto. Zawierają potrącane od pensji składki na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych. Kalkulator brutto - netto pozwala na szybkie przeliczenie podanych stawek na pensję, którą pracownik otrzyma "na rękę".