Czym jest dropshipping?
Dropshipping to specyficzny model biznesowy w branży e-commerce, który umożliwia sprzedaż produktów bez konieczności ich fizycznego posiadania, czyli również magazynowania.
Rola sprzedawcy w modelu dropshippingowym zazwyczaj ogranicza się do wykonywania czterech zadań, a więc do:
- wyszukiwania nowych dostawców;
- prowadzenia sklepu internetowego;
- promowania sprzedawanych produktów;
- obsługiwania klientów.
Zamówienia składane przez konsumentów są wysyłane do nich bezpośrednio przez dostawców. Handlowcy nie muszą więc martwić się żadnym aspektem logistyki.
Kluczowe elementy dropshippingu
Do podstawowego narzędzia sprzedawców dropshippingowych należy zaliczyć sklep internetowy, który mogą prowadzić np. w ramach platformy
Sky-Shop. Platforma umożliwia wystawianie produktów oraz pozyskiwanie nowych klientów i utrzymywanie zainteresowania tych dotychczasowych.
Narzędzie poboczne – ale nadal bardzo istotne – to wszystkie działania marketingowe, które zwiększają widoczność sklepu w środowisku internetowym. Zaliczyć do tego można np. oprogramowanie Google Ads i Facebook/Meta Ads. Bez odpowiedniej promocji e-sklep nie dotrze do potencjalnych klientów, a to bezpośrednio wpłynie na pogorszenie wyników finansowych.
Zalety i wady dropshippingu
Dropshipping charakteryzuje się kilkoma istotnymi zaletami oraz wadami. Do pozytywów można zaliczyć niskie koszty startowe oraz elastyczność. Sprzedawcy mogą zarządzać swoim biznesem z dowolnego miejsca, potrzebując jedynie dostępu do internetu, co sprawia, że może to być dla niektórych forma dodatkowego zarobku (tzw. side hustle).
W kontekście wad trzeba koniecznie zaznaczyć, że dropshipping produktów to zadanie wymagające bycia pomysłowym i kreatywnym (m.in. w przypadku obmyślania skutecznych strategii marketingowych). Sprzedawcy muszą skutecznie przyciągać uwagę klientów, co nie zawsze jest łatwym zadaniem.
Zarobki w dropshippingu – ile można zarobić?
Przeciętne zarobki w dropshippingu wynoszą od kilkuset do kilku tysięcy złotych miesięcznie. Kwota zależy od:
- niszy;
- wykorzystywanych strategii;
- wyboru produktów;
- efektywności sprzedawcy.
W tym biznesie nie ma górnych granic zarobków, aczkolwiek sprawdza się tu zasada, że wyższymi dochodami cieszą się zwykle doświadczeni sprzedawcy, czyli obecni w branży od kilku lat.
Debiutanci muszą najpierw wyrobić własną markę i nauczyć się odpowiednio reklamować sprzedawane przez nich produkty. Zarabiać na poważnie zaczną dopiero po upływie pewnego czasu.
Co wpływa na zarobki w dropshippingu? Marża
Na zarobki w dropshippingu – oprócz liczby chętnych klientów – ogromny wpływ ma marża. Oddziałuje ona na rentowność biznesu i określa różnicę między ceną sprzedaży a kosztem zakupu towaru od dostawcy.
Marżę da się wyliczyć w prosty sposób:
marża zysku = [(cena sprzedaży - koszt zakupu) / cena sprzedaży] × 100%
Przykładowo, jeżeli cena zakupu danego towaru wynosi 60 PLN, a sprzedawca planuje zaoferować go konsumentom za 100 PLN, to obliczenia powinny wyglądać następująco:
marża zysku = [(100 - 60) / 100] × 100% = 40%
Marża wynosząca aż 40% zdarza się w praktyce rzadko. Zwykle sprzedawcy mogą liczyć na taką od 5% do 30% w zależności od charakteru oferowanych produktów. Biorąc pod uwagę to, że dropshipping to model biznesowy niezbyt ryzykowny dla przedsiębiorców, wartości te i tak można uznać za stosunkowo duże.
Czynniki wpływające na marżę zysku
Co wpływa na ostateczną wartość marży zysku? Kilka różnych czynników. Za szczególnie ważny należy uznać koszt zakupu. Warto więc wybierać dostawców charakteryzujących się możliwie niskimi cenami.
Do kosztów wpływających na marżę należy wymienić:
- wydatki na reklamę;
- opłaty platformy e-commerce;
- wszelkie prowizje;
- ceny wysyłek produktów do klientów;
- ewentualne zwroty i reklamacje.
Dobrze mieć również świadomość tego, że czasami do obniżenia ceny sprzedaży może zmusić konkurencja. Niekiedy jednak nie warto przeganiać innych firm, szczególnie jeśli działania z góry są skazane na porażkę, i lepszym rozwiązaniem będzie znalezienie innej niszy.
Zarabianie w dropshippingu – ten model biznesowy może zwiększyć sprzedaż pozostałych produktów
Model biznesowy dropshipping da się zastosować w ramach tzw. cross-sellingu, czyli sprzedaży produktów powiązanych. To skuteczna metoda zwiększania zarobków sklepu. Przykładowo, sprzedawca, który ma trudności podczas próby sprzedaży własnych długopisów, może dodać do oferty sklepu notatniki pochodzące od dostawcy dropshippingowego i tworzyć zestawy. Takie komplety będą niekiedy w stanie znacznie zwiększyć ostateczną wartość koszyka zakupowego. Ten sam sprzedawca nie musi wcale ograniczać się do notatników. Może także zdecydować się na dodanie do oferty innych artykułów biurowych, np. kalendarzy, a nawet skórzanych etui na długopisy.
Ryzyko w modelu dropshippingowym a bezpieczne zarabianie
Dropshipping to model biznesowy wiążący się z niskim ryzykiem dla zainteresowanych nim przedsiębiorców. To dlatego, że sprzedawcy nie muszą kupować własnego towaru, co zapewnia im kilka istotnych korzyści.
Po pierwsze, handlowcy nie są zmuszani do inwestowania własnego kapitału. Po drugie, niestraszne im kradzieże lub uszkodzenia towaru – straty ponoszą wówczas dostawcy, a nie oni. Po trzecie, nie muszą stresować się nagłymi zmianami w trendach konsumenckich, bo ofertę sklepu mogą dowolnie i bezpłatnie zmieniać, więc niemal od razu tworzą propozycję produktów, które interesują klientów.
Dropshipping cieszy się ogromną popularnością wśród debiutujących przedsiębiorców nie bez powodu. Wszystkie przyczyny rosnącej powszechności tego modelu biznesowego warto poznać samodzielnie.