Znany i ceniony na całym świecie ekspert z dziedziny wynagradzania, strategii płacowych oraz ich współmierności z przepisami prawnymi. Wyniki jego badań naukowych, prowadzonych w ramach ww. dziedzin, zebrane zostały w ponad 60 artykułach publikowanych w renomowanych czasopismach specjalistycznych („Compensation and Benefits Review”, „Decision Sciences”, „The Journal of Vocational Behavior”, „Journal of Applied Psychology”, „Industrial Relations”). Wallace jest także współautorem kilku książek poświęconych wynagrodzeniom, a jego „Work and Rewards in the Virtual Workplace: A ‘New Deal’ for Organizations and Employees” uznane zostało za książkę roku 1999 przez towarzystwo SHRM (Society for Human Resource Management). Jest jednym z założycieli znanej firmy konsultingowej Center for Workforce Effectiveness. Członek działu certyfikacji przy WorlAtWork oraz były przewodniczący działu zasobów ludzkich przy Academy of Management. WorldatWork kilkakrotnie finansowała jego badania naukowe, których efektem jest publikacja „Rewards and Renewal”. W 1995 roku Wallace został także wyróżniony nagrodą Keystone Contributor Award, za swój wkład wniesiony w rozwój nauk o zarządzaniu zasobami ludzkimi, w szczególności związany z pracami nad strategiami wynagradzania.
Dr Marc J. Wallace jest członkiem stowarzyszenia „Teacher Excellence Through Compensation”. Jego zdaniem oświacie potrzebny jest system wynagrodzeń oparty na wynagradzaniu poprzez cele. Zdaniem dr Wallace’a przy wprowadzaniu takiego systemu nieunikniony jest okres przejściowy, w czasie którego funkcjonować będą razem stare i nowe metody wynagradzania. Aby osiągnąć sukces w zmianie systemu wynagradzania należy wg Wallace’a stworzyć precyzyjny program rozwoju nauczycieli, by systematycznie poprawiać jakość ich nauczania. Powinno się też wprowadzić system oceny postępów, ściśle odnoszący się do treści i głównych założeń programu rozwoju. Wallace sugerował, by w celu odpowiedniego ustalenia systemu oceny wprowadzić programy pilotażowe, które nie byłyby związane z wynagrodzeniami. Wallace podkreśla fakt, iż programy rozwoju powinny być dobrze zaprojektowane, możliwe do utrzymania finansowo i administracyjnie. Ważne jest, by program był finansowany w sposób regularny i ciągły. Wprowadzenie wynagradzania przez wyniki może wpłynąć pozytywnie na osiągnięcia uczniów, jednak nie należy zapominać, że nie zastąpi finansowania szkół.