Czy system premiowania stosowany w firmie wpływa na zwiększenie motywacji do pracy?

Ogólnopolskie Wynagrodzeń

USA: mediany wynagrodzeń pracowników w różnym wieku

20 lat 20 000

30 lat 40 000

40 lat 50 000

50 lat 51 000

60 lat 53 000

* rocznie w USD

Stefa premium

Sprawdź co zyskasz wykupując pełny dostęp do naszego portalu

Sprawdź, ile zarabia:

Analityk bankowy 5220 PLN
Demand planner 4900 PLN
Instalator sieci IT 3910 PLN
Asystent dyrektora 4600 PLN
Dealer walutowy 10000 PLN
Operator CNC 4020 PLN
Rehabilitant 3180 PLN
E-commerce manager 7500 PLN
Kierownik ds. BHP 10000 PLN
Kierownik biura 5620 PLN
Ogólnopolskie badanie satysfakcji z pracy

Zajmujesz się zawodowo wynagrodzeniami?
Zapraszamy Cię do strefy przeznaczonej dla profesjonalistów.

Realna stawka płacy - nominalna stawka płacy odniesiona do inflacji lub deflacji.

pozwala na porównanie 43 wskaźników w następujących obszarach

Klasycy wynagrodzeń

Robert L. Heneman

Profesor zarządzania zasobami ludzkimi w Fisher College of Business przy Uniwersytecie Stanowym Ohio. Dyrektor Consortium for Alternative Reward Strategies. Ukończył Uniwersytet Illinois, rozprawę doktorską obronił na Uniwersytecie Stanowym Michigan. Współpracował z uczelniami i firmami we Francji, Rosji, Chinach, Korei i Szwajcarii. Jest autorem i redaktorem licznych książek z dziedziny wynagradzania i zarządzania zasobami ludzkimi. Do najważniejszych należą: “Business-Driven Compensation Policies”, “Merit Pay”, czy “Human Resources Management in Virtual Organizations”. Wyniki swoich badań publikował m. in. w “Academy of Management Journal”, “Personnel Psychology”, “Academy of Management Executive” oraz “Compensation & Benefits Review”. Jest redaktorem naczelnym “International Journal of Human Resource Management”. Doradzał największym światowym firmom, w tym: IBM, Bank One, Time Warner, Whirlpool, Nationwide Insurance, The Limited, Quantum. Był ekspertem Amerykańskiego Rządowego Biura Zarządzania Personelem.

Heneman twierdzi, że proces wartościowania jest konieczny do stworzenia konkurencyjnego i jednocześnie sprawiedliwego systemu wynagrodzeń. Zaleca korzystanie w trakcie opracowywania systemów wynagradzania tak z wyników procesu wartościowania stanowisk pracy, jak i z danych pochodzących z rynku. Wartościowanie stanowisk pracy powinno dostarczać informacji o istotności, niezbędności i złożoności (ciężkości) danego stanowiska pracy oraz pozwalać zakwalifikować je do określonej kategorii zaszeregowania z odpowiednimi stawkami płac. Z kolei rynkowa wycena pracy powinna dawać impuls do uatrakcyjniania oferty płacowej dla pracowników, w zależności od stawek oferowanych przez inne firmy. Proponował zastąpienie tradycyjnie pojmowanego procesu wartościowania stanowisk nowym procesem wartościowania pracy, którego rezultatem ma być osiągnięcie jednego ze strategicznych celów firmy. W tym nowym ujęciu, praca nie ogranicza się do określonych stanowisk, ale odnosi się też do układów prac w danym przedsiębiorstwie, zorientowanych na wspólny cel.

Wspólnie z D.P. Schwabem w 1985 roku Heneman opracował Kwestionariusz Satysfakcji z Wynagrodzenia PSQ (Pay Satisfaction Questionnaire), składający się z 18 pytań badających 4 wymiary zadowolenia z płacy:
•satysfakcję z wysokości/poziomu wynagrodzenia (pay level),
•satysfakcję ze świadczeń dodatkowych/benefitów (benefits),
•satysfakcję z otrzymywanych podwyżek (raises),
•satysfakcję z systemu wynagradzania i administracji płacami (structure/administration).

W ostatnich latach pomiar satysfakcji z podwyżek zawarty w kwestionariuszu PSQ okazał nieadekwatny do współczesnych warunków. Wraz z grupą naukowców Heneman zaproponował, by pracownicy oceniali satysfakcję ze wzrostu wynagrodzenia według:
• kwoty wzrostu,
• istniejących szans na zwiększenie płacy,
• wymagań, które trzeba spełnić, aby zwiększyć swoje wynagrodzenie,
• wpływu, jaki ma dana osoba na podwyższenie swojego wynagrodzenia,
• zasady zwiększania wynagrodzeń.