Słownik

Motywacja

Zbiór sił, które powodują, że ludzie podejmują określone akcje. Obejmuje wszystkie czynniki, które wywołują, ukierunkowują i podtrzymują zachowania człowieka zmierzające w wybranym kierunku. Do strategii zwiększania motywacji należy:
• wzbogacanie pracy (zlecanie zadań, wymagających dodatkowych umiejętności - poczucie większych umiejętności, samospełnienia);
• tworzenie kół jakości (członkowie są ochotnikami, następuje podnoszenie zainteresowania i kontroli, włączanie pracowników w proces decyzyjny, mające na celu wzmaganie ich poczucia samorealizacji);
• tworzenie autonomicznych grup pracowniczych (grupy są tworzone przez organizację, otrzymują do wykonania zadania; powstają tu związki międzyludzkie, uczucie spełnienia);
• oceny skierowane na rezultat (osiągnięcie określonych celów jest miarą oceny i późniejszej nagrody, ze wszech miar słuszne wg teorii sprawiedliwości);
• opracowanie systemu szkoleń;
• przejrzysty system wynagradzania i premiowania.

Patrz też: Motywatory
Zobacz więcej haseł