Wybór dostawcy PPK
Kluczową decyzją pracodawcy będzie wybór instytucji finansowej zarządzającej PPK. Zgodnie z ustawą, podmiotami, które mogą oferować PPK są:
- Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych (TFI),
- Powszechne Towarzystwa Emerytalne (PTE),
- Pracownicze Towarzystwa Emerytalne (PrTE),
- Zakłady Ubezpieczeń.
Instytucje te muszą posiadać odpowiedni kapitał zakładowy, fundusze zdefiniowanej daty w swojej ofercie oraz odpowiednie doświadczenie w zarządzaniu funduszami.
Wyniki badania pokazują, że ponad
połowa pracodawców uważa, że najlepszym partnerem do prowadzenia PPK będzie TFI. Warto zaznaczyć, że nie wszystkie TFI specjalizują się w obsłudze programów emerytalnych.
Wybór instytucji finansowej to duża odpowiedzialność ciążąca na pracodawcach. Prawie połowa z nich zamierza więc skorzystać z pomocy zewnętrznych doradców (np. kancelarii brokerskiej, kancelarii prawnej, firmy konsultingowej wyspecjalizowanej w segmencie doradztwa emerytalnego).
![](https://wynagrodzenia.pl/uploads/images/article/schematppk.PNG)
Zapytaliśmy uczestników badania co będzie decydowało o wyborze dostawcy PPK. Jednym z ważniejszych kryteriów będzie
doświadczenie w zarządzaniu planami emerytalnymi u pracodawców. Istotnym elementem będzie również
wsparcie dla działu HR, w tym dostarczanie dedykowanych informacji dla pracowników (np. materiałów edukacyjnych na temat PPK).
![](https://wynagrodzenia.pl/uploads/images/article/wykresppk.PNG)
Z badania wynika, że pracodawcom będzie zależeć na minimalizacji obowiązków. Dlatego też będą zwracać uwagę na kompleksowość oferty – tak, aby jak najmniej angażować własne zasoby.
Obsługa zdalna, serwis, rozwiązania informatyczne, pomoc we wdrożeniu to elementy, które wg uczestników badania mogłyby zadecydować o wyborze dostawcy PPK. Łatwość w obsłudze PPK dla pracodawcy będzie ważnym kryterium w procesie wyboru instytucji finansowej.
Na te potrzeby odpowiada propozycja ESALIENS TFI SA,
jednej z wiodących firm w zakresie prywatnych emerytur. Więcej informacji znajdą Państwo
tutaj.
Komunikacja z pracownikami
Wiele organizacji zadaje sobie pytanie jak zakomunikować pracownikom wdrożenie PPK, jak wyjaśnić w prosty sposób działanie programu i korzyści z uczestnictwa.
![](https://wynagrodzenia.pl/uploads/images/article/schemat%20komunikacja.PNG)
Instytucje finansowe, które będą oferować ten produkt mają szczegółową wiedzę na temat PPK, funduszy, a także systemu emerytalnego - warto więc skorzystać z ich pomocy.
Jeśli potrzebują Państwo wsparcia w przygotowaniu skutecznej kampanii informacyjnej zapraszamy do kontaktu z
doradcami pracodawców ds. programów emerytalnych w ESALIENS TFI SA. Firma ta wprowadziła
wysokie standardy obsługi klienta, do których należą między innymi spotkania z pracownikami, udzielanie odpowiedzi na bieżące pytania, czy opracowanie i logistyka materiałów informacyjnych.
Wdrożenie PPK to tylko początek. Istotne będzie również wsparcie, jakie w przyszłości będzie oferował dostawca PPK. Pracodawcy oczekują od instytucji finansowej m.in.
doradztwa, szkoleń i warsztatów.
PPK jako benefit
Z badania wynika, że pracodawcy dosyć sceptycznie podchodzą do PPK jako benefitu dla pracowników. Jako jeden z powodów podają brak zaufania do reform zmieniających system emerytalny. Zwracają również uwagę na to, że skoro PPK jest obowiązkowe praktycznie dla wszystkich, to nie będzie elementem wyróżniającym danego pracodawcę. Z drugiej strony pojawiają się również opinie, że w przyszłości, gdy świadomość wśród pracowników będzie większa, to
PPK może stać się kartą przetargową.
![](https://wynagrodzenia.pl/uploads/images/article/schemat_benefit.PNG)
Niewielka grupa pracodawców dostrzega możliwość traktowania dodatkowych wpłat na PPK jako benefitu dla pracowników, co może być wykorzystane jako element wizerunku, zwiększający atrakcyjność danej firmy. Część pracodawców w pierwszym roku funkcjonowania programu nie planuje podwyższać składki, ale bierze to pod uwagę w kolejnych latach.
![](https://wynagrodzenia.pl/uploads/images/article/PPKwynagrodzenia.PNG)
Podsumowanie wyników ankiety można pobrać
tutaj.
Informacja o badaniu: Badanie zostało przeprowadzone w dniach 18.12.2018 – 28.01.2019. W badaniu wzięły udział 393 osoby z całej Polski (przedstawiciele działów HR, kadra menadżerska, dyrektorzy finansowi). Najliczniejszą grupę (41%) stanowiły osoby zatrudnione w dużych firmach (powyżej 500 osób). 23% ankietowanych pracuje w firmach zatrudniających od 250 do 500 osób, 25% badanych pracuje w firmach zatrudniających od 50 do 249 osób.