Co to jest Take Time Program?
Take Time Program to benefit, w ramach którego pracownikom o 7-letnim stażu pracy w Roche oferujemy dodatkową i płatną przerwę od pracy w max. wymiarze 3 miesięcy, którą mogą wykorzystać w dowolny sposób: na relaks, naukę, podróżowanie, wolontariat lub każdą inną formę realizacji własnych pasji i zamiłowań.
Co jest głównym celem programu?
Głównym celem było zaadresowanie potrzeby stworzenia benefitu, który będzie wzmacniał przyciąganie i utrzymanie pracowników w zróżnicowanej organizacji, gdzie pod „jednym dachem” zatrudniamy informatyków oraz ekspertów z branży farmaceutycznej. Uznaliśmy, że po 7 latach zatrudnienia, taka przerwa od pracy pozwala realizować potrzeby zarówno pracownika jak i organizacji. Dla firmy potrzeba dłuższego odpoczynku pracownika od pracy pomaga
przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu. Dla pracownika taka przerwa wspierana przez pracodawcę, zarówno organizacyjnie jak i finansowo, ma pomóc mu w dłuższym odpoczynku od pracy, złapaniu oddechu od pracy zawodowej, nabraniu dystansu czy też po prostu „naładowaniu akumulatorów” do dalszej pracy.
Program Take Time opiera się na zaufaniu i współodpowiedzialności.
Ustalanie planu zastępstw dla kluczowych aktywności i projektów do wykonania w czasie nieobecności pracownika to jedno z najważniejszych założeń programu. Ten warunek przyczynia się do współdzielenia odpowiedzialności pomiędzy pracownikami, przełożonymi i osobami zastępującymi. Pozwala pracownikom na rozwój w nieoczywistych kierunkach, wzmacnia zasadę wzajemności, empatii i uczy priorytetyzacji.
Pozytywnym „efektem ubocznym” programu TTP jest również zmniejszanie się wymiaru zaległego urlopu, który pracownik musi wykorzystać w ramach przerwy od pracy.
W jaki sposób diagnozujecie Państwo ryzyko wypalenia zawodowego?
Nie mamy żadnych szczególnych narzędzi. Nie robiliśmy też żadnego celowanego badania wśród pracowników w tym kierunku. Większość informacji zbieramy podczas rozmów z pracownikami lub Managerami. Część tych informacji pochodzi również z tzw. „Exit interview” czyli regularnych wywiadów z pracownikami, którzy odchodzą z organizacji.
Do kogo skierowany jest program? Czy są jakieś kryteria pracowników, którzy mogą z programu korzystać?
TTP jest skierowany do wszystkich pracowników firmy z co najmniej 7-letnim stażem pracy. Jest to podstawowe kryterium. Dodatkowo pracownik chcący skorzystać z TTP, jest odpowiedzialny za zorganizowanie swojej pracy podczas nieobecności (więcej na ten temat poniżej)
Czy jest wdrożony na poziomie lokalnym czy międzynarodowym? Kiedy został wdrożony?
Program jest inicjatywą wyłącznie lokalną i na takim poziomie został wdrożony. Pomysł i pierwsze zarysy zasad programu rozpoczęły się już w 2017 roku. Ostatecznie TTP został wdrożony w obecnym kształcie w styczniu 2019 roku.
Jakie są główne zasady? Jak długo pracownik może być nieobecny w pracy?
Każdy pracownik z 7-letnim stażem pracy w Roche może skorzystać z dłuższej, częściowo płatnej przerwy od pracy. Łączny maksymalny wymiar przerwy od pracy to 3 miesiące, w ramach, których pracownik w pierwszej kolejności wykorzystuje zaległy urlop wypoczynkowy, płatny 100% wynagrodzenia a następnie korzysta już z przerwy od pracy częściowo finansowanej przez firmę. Przerwa może być wykorzystana przez pracownika w dowolnie wybranym przez siebie okresie, po uzyskaniu zgody managera i szefa działu.
Jak jest w tym czasie wynagradzany?
Przerwa od pracy w ramach TTP może być finansowana na dwa sposoby:
Jeśli pracownik wykorzystuje zaległy urlop wypoczynkowy w ramach TTP (do czego jest zobligowany w warunkach programu), to oczywiście otrzymuje normalne wynagrodzenie za pracę (płatne 100%).
W pozostałym okresie, gdzie pracownik korzysta wyłącznie z przerwy TTP nie będącej urlopem, otrzymuje specjalny dodatek w wysokości 50% miesięcznej pensji czyli połowę wynagrodzenia, które by dostał wykonując standardowo swoje obowiązki. Zatem Roche finansuje częściowo przerwę od pracy. Naszym celem było zapewnienie pewnego bezpieczeństwa finansowego w tym okresie oraz umożliwienie finansowania realizacji pasji poza zawodowych pracownika.
Jak zapewniona jest ciągłość pracy? Kto zastępuje pracownika podczas jego nieobecności?
Pracownik chcący skorzystać z TTP jest odpowiedzialny za zorganizowanie swojej pracy podczas nieobecności. Musi określić kluczowe zadania, które muszą zostać wykonane podczas jego nieobecności oraz znaleźć inną osobę lub osoby w zespole lub poza nim, które zastąpią go podczas nieobecności. Oczywiście nie jest w tym zadaniu sam; ma wsparcie Managera. To bardzo ważne założenie naszego programu. Podobnie jak założenie, że dla pracownika zastępującego takie czasowe powierzenie innych, nowych zadań powinno stanowić element rozwojowy w karierze zawodowej. Oczywiście jest to również doskonała okazja do zbudowania planu zastępstw w zespole.
Czy duże jest zainteresowanie programem? Ile osób jest zainteresowanych i ile już skorzystało?
Mamy łącznie około 930 pracowników, z czego uprawnionych do skorzystania z programu około 324 osoby z 7-letmin stażem pracy. Wnioski o TTP od momentu wdrożenia programu złożyło łącznie 46 osób czyli około 14% uprawnionych.
Jakie inne, rzadziej spotykane benefity oferujecie Państwo swoim pracownikom?
Obecnie takimi benefitami są możliwość zakupu wyrotowanego sprzętu IT oraz wycofanych z użytkowania samochodów służbowych z racji na wiek lub przejechaną ilość kilometrów. Wszyscy pracownicy są uprawnieni do skorzystania z tej oferty po spełnieniu określonych warunków. Chętnych pracowników na takie zakupy było wielu, stąd musieliśmy określić kryteria zakupu takiego sprzętu i samochodów. Tak duże zainteresowanie wynika z faktu, że oferowany sprzęt jest sprzedawany ze znacznym rabatem dla pracowników.
Czy w czasie ostatnich kilku miesięcy kryzysu wdrożyliście Państwo zmiany w wynagradzaniu?
Nic nie zmieniliśmy w tym zakresie. Zastanawiamy się obecnie nad nowym modelem pracy z biura, oczywiście ze zwiększonym zakresem pracy z domu, a także nad polityką samochodową. Obserwujemy co dalej przyniesie COVID na rynku pracy i benefitów w Polsce.
Dziękuję za rozmowę.