Informacje o badaniu:
W 2016 roku w badaniu uczestniczyły 145 782 osoby. Ze względów metodologicznych w obliczeniach końcowych uwzględniliśmy dane 115 163 respondentów. 61% uczestników badania ma nie więcej niż 35 lat, 67% mieszka w miastach powyżej 100 000 mieszkańców, 69% ma wykształcenie wyższe, 47% pracuje w wielkich lub dużych przedsiębiorstwach, zaś 79% pracuje w firmach prywatnych.
Partnerzy badania:
interia.pl, interviewme.pl
Przypominamy, że głównym celem OBW jest prezentacja stawek wynagrodzeń na poszczególnych stanowiskach (m.in. poprzez moduł "
Moja płaca”). W związku z tym, ze względu na nielosowy charakter próby, wyniki ogólne należy traktować jako orientacyjne. Opisują one jedynie konkretną badaną próbę. Porównując dane z poszczególnych edycji OBW prosimy pamiętać, iż brały w nich udział inne osoby. Miło nam przy okazji poinformować, że od pierwszej edycji w 2003 roku naszą ankietę wypełniło 1 276 051 osób.
Mediana wynagrodzeń w działach marketingu i PR w 2016 wyniosła 4 500 PLN. Zarobki połowy osób mieściły się w przedziale od 3 200 PLN do 7 000 PLN. – wynika z Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń 2016.
Wynagrodzenia w branży marketingu i PR w 2016 roku
Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2016 roku
Z danych OBW wynika, że kierownik w dziale marketingu i PR przeciętnie zarabiał w 2016 roku 7 000 PLN brutto miesięcznie, podczas gdy mediana wynagrodzeń specjalistów wyniosła 4 200 PLN.
Wynagrodzenia całkowite osób
na różnych szczeblach zarządzania w działach marketingu i PR w 2016 roku (brutto w PLN)
|
próba
|
25% zarabiało poniżej
|
mediana
|
25% zarabiało powyżej
|
specjaliści
|
2014
|
3200
|
4 200
|
5700
|
kierownicy
|
694
|
4800
|
7 000
|
10000
|
Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2016 roku
Wynagrodzenia w wybranych branżach
Najwyższe zarobki pracownicy działów marketingu otrzymywali w bankowości (7 200 PLN). Wyższe zarobki osiągali oni również w telekomunikacji, przemyśle lekkim, usługach dla biznesu, IT, energetyce, budownictwie i handlu.
Wynagrodzenia całkowite osób
w działach marketingu i PR w wybranych branżach w 2016 roku (brutto w PLN)
Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2016 roku
Z analizy wybranych stanowisk w działach marketingu i PR wynika, że najwyższe wynagrodzenia otrzymywali brand menedżerowie – mediana ich płac wyniosła 7 700 PLN.
Miesięczne wynagrodzenia całkowite
w branży marketingu i PR na wybranych stanowiskach w 2016 roku (brutto w PLN)
Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2016 roku
Więcej danych na temat wynagrodzeń różnych zawodach i na różnych stanowiskach znajdą Państwo w aplikacji
Moja Płaca.
Wynagrodzenia całkowite
w branży marketingu i PR w firmach o różnym pochodzeniu kapitału w 2016 roku (brutto w PLN)
|
25% zarabiało poniżej
|
mediana
|
25% zarabiało powyżej
|
przewaga kapitału
polskiego (powyżej 50%)
|
3000
|
4000
|
5645
|
przewaga kapitału
zagranicznego (powyżej 50%)
|
4200
|
6000
|
9300
|
|
|
|
|
|
Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2016 roku
Najwyższe wynagrodzenie spośród zatrudnionych w marketingu i PR otrzymywali pracownicy o stażu pracy powyżej 16 lat – przeciętnie 6 725 PLN.
Miesięczne wynagrodzenia całkowite
w branży marketingu i PR osób o różnym stażu pracy w 2016 roku (brutto w PLN)
Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2016 roku
Zapraszamy do uczestnictwa w tegorocznej edycji Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń.
Ankietę do badania można znaleźć
tutaj.
Jeżeli są Państwo zainteresowani zamówieniem szczegółowego raportu na temat wynagrodzeń w konkretnym regionie, wybranej branży czy grupie zawodowej zapraszamy do złożenia
zamówienia.
Wyjaśnienie terminów użytych w artykule:
wynagrodzenie całkowite – miesięczne wynagrodzenie brutto przysługujące pracownikowi z uwzględnieniem wszystkich ruchomych dodatków pieniężnych, takich jak: premie, nagrody i inne;
mediana – wartość dzieląca wszystkie dane na pół. Poniżej i powyżej mediany znajduje się dokładnie po 50% danych. Innymi słowy, jeżeli mediana wynosi 3 000 PLN, to znaczy, że wynagrodzenie na danym stanowisku jest w połowie zakładów niższe, a w połowie wyższe od 3 000 PLN. Mediana jest miarą statystyczną, która lepiej niż średnia, oddaje tendencję centralną wyników, ponieważ średnia może być zaburzona przez wyniki skrajne;
górny kwartyl – wartość, powyżej której mieści się 25% danych. Innymi słowy, jeżeli górny kwartyl wynosi 5 500 PLN, to 75% osób zatrudnionych na danym stanowisku zarabia poniżej, a 25% powyżej 5 500 PLN;
dolny kwartyl – wartość, poniżej której mieści się 25% danych. Innymi słowy, jeżeli dolny kwartyl wynosi 2 000 PLN, to 25% osób zatrudnionych na danym stanowisku zarabia poniżej, a 75% powyżej 2 000 PLN.