Czy system premiowania stosowany w firmie wpływa na zwiększenie motywacji do pracy?

Ogólnopolskie Wynagrodzeń

USA: mediany wynagrodzeń pracowników w różnym wieku

20 lat 20 000

30 lat 40 000

40 lat 50 000

50 lat 51 000

60 lat 53 000

* rocznie w USD

Stefa premium

Sprawdź co zyskasz wykupując pełny dostęp do naszego portalu

Ogólnopolskie badanie satysfakcji z pracy

Zajmujesz się zawodowo wynagrodzeniami?
Zapraszamy Cię do strefy przeznaczonej dla profesjonalistów.

Perki - dodatki do podstawowego uposażenia (pensji).

pozwala na porównanie 43 wskaźników w następujących obszarach

Artykuły

Wynagrodzenia w działach PR i marketingu w 2013 roku

19.05.2014 Paulina Łukasik
W artykule przedstawiono wyniki XI Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń, uwzględniające dane pochodzące od 108 184 respondentów. W 2013 roku mediana wynagrodzeń dla całej Polski w działach PR i marketingu wyniosła 5 000 PLN. W artykule zaprezentowano dane dotyczące wynagrodzeń w firmach różnej wielkości, na różnych szczeblach zatrudnienia i na wybranych stanowiskach. Pokazano też wynagrodzenia w regionie o najwyższej medianie wynagrodzeń w działach PR i marketingu – województwie mazowieckim. Artykuł zawiera 1 schemat, 2 wykresy i 2 tabele.
Po raz jedenasty przedstawiamy Państwu podsumowanie Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń (OBW). W 2013 roku uczestniczyło w nim 122 499 respondentów co sprawia, że jest to największe pozarządowe badanie płac w Polsce. OBW jest jedynym badaniem, które zawiera dane z ponad 25 000 firm i dostarcza informacje o płacach na ponad 600 stanowiskach. Przedstawienie Państwu tak obszernych danych o wynagrodzeniach było możliwe dzięki współpracy z czołowymi portalami internetowymi: interia.pl, gazetapraca.pl i wp.pl.

Jak co roku przypominamy, że w naszym badaniu dominują osoby młode (61% ma nie więcej niż 35 lat), z wykształceniem wyższym (72,2%), pracujące w miastach powyżej 200 000 mieszkańców (65,2%). Dodatkowo nasi respondenci zajmują co najmniej specjalistyczne stanowiska (73,4%) co sprawia, że ich wynagrodzenia są wyższe niż większości Polaków.

Przypominamy również, że prezentując stawki płac posługujemy się głównie medianą, gdyż miara ta lepiej niż średnia charakteryzuje badaną populację. Z badań GUS wynika bowiem, iż 2/3 Polaków zarabia poniżej średniej, co może być przyczyną błędów interpretacyjnych. Natomiast mediana jest wartością dzielącą badaną populację na pół.

Ze względów metodologicznych w obliczeniach końcowych uwzględniliśmy dane 108 184 osób.

Wszystkie przedstawione stawki stanowią wynagrodzenie całkowite brutto wyrażone w PLN, o ile w tekście nie przedstawiono inaczej.

Wynagrodzenia w działach PR i marketingu


Mediana wynagrodzeń w działach PR i marketingu w 2013 roku dla całej Polski ukształtowała się na poziomie 5 000 PLN. W porównaniu do regionu o najwyższej medianie wynagrodzeń w tej sekcji – województwa mazowieckiego – płace w całym kraju były o 24% niższe. W samej stolicy przeciętne zarobki w działach PR i marketingu wyniosły 6 850 PLN.

Procentowa różnica pomiędzy najniższymi i najwyższymi zarobkami
w województwie mazowieckim w działach PR i marketingu w 2013 roku

Schemat

Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2013 roku



Wynagrodzenia na różnych szczeblach zatrudnienia


Poniżej zaprezentowano mediany wynagrodzeń całkowitych brutto w działach PR i marketingu na różnych szczeblach zatrudnienia. Najniższe wynagrodzenie otrzymywali pracownicy szeregowi (2 775 PLN). O 62% więcej zarabiali specjaliści. Zarobki kierowników osiągnęły poziom 8 000 PLN. Najwyższe wynagrodzenie otrzymywali dyrektorzy i członkowie zarządu (12 500 PLN).

Mediany wynagrodzeń całkowitych brutto w działach PR i marketingu
na różnych szczeblach zatrudnienia w 2013 roku (w PLN)

Wykres

Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2013 roku



Wynagrodzenia na wybranych stanowiskach


W tabeli 1. przedstawiono dane o wynagrodzeniach całkowitych brutto na wybranych stanowiskach w działach PR i marketingu. Specjaliści ds. PR zarabiali przeciętnie 4 639 PLN. To o prawie 600 PLN więcej niż specjaliści ds. marketingu. Mediana wynagrodzenia Brand managerów, opiekunów i kierowników marki wyniosło 9 250 PLN. Dodatkowe dane o wynagrodzeniach na wybranych stanowiskach znajdą Państwo w aplikacji Moja Płaca.

Wynagrodzenia całkowite brutto na wybranych stanowiskach
w działach PR i marketingu w 2013 roku (w PLN)

stanowisko

25 % osób zarabia poniżej

mediana

25 % osób zarabia powyżej

dyrektor ds. marketingu

8 500  

14 000  

20 800  

Brand manager/opiekun marki/kierownik marki

5 950  

9 250  

14 100  

Product manager

5 900  

7 900  

11 000  

kierownik ds. marketingu

5 100  

7 600  

12 000  

Account manager

3 600  

5 000  

7 081  

specjalista ds. PR

3 375  

4 639  

6 125  

specjalista ds. marketingu

3 050  

4 040  

5 400  

Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2013 roku



Wynagrodzenia specjalistów z różnym stażem pracy


W 2013 roku specjaliści działów PR i marketingu z maksymalnie rocznym stażem pracy zarabiali przeciętnie 3 500 PLN. Najwyższe wynagrodzenie otrzymywali specjaliści z 11-15-letnim doświadczeniem (5 300 PLN). Płace osób pracujących ponad 16 lat wynosiły przeciętnie 4 300 PLN. Więcej danych o wynagrodzeniach osób z różnym stażem pracy znajdą Państwo w aplikacji Moja Płaca.

Mediany wynagrodzeń całkowitych brutto specjalistów
działów PR i marketingu o różnym stażu pracy w 2013 roku (w PLN)

Wykres

Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2013 roku



Wynagrodzenia w firmach różnej wielkości


W 2013 roku płace pracowników w średnich przedsiębiorstwach, zatrudniających od 50 do 249 pracowników, wynosiły przeciętnie 5 000 PLN. To o prawie 43% więcej niż w najmniejszych firmach (1-9 pracowników). Najwyższe zarobki oferowały przedsiębiorstwa liczące 1 000 i więcej pracowników. Tam przeciętne wynagrodzenie osiągnęło poziom 7 000 PLN, a co czwarty zatrudniony zarabiał powyżej 11 500 PLN.

Wynagrodzenia całkowite brutto
w firmach różnej wielkości w 2013 roku (w PLN)

wielkość przedsiębiorstwa

25% osób zarabia poniżej

mediana

25% osób zarabia powyżej

wielkie przedsiębiorstwo (1 000 i więcej)

4 600  

7 000  

11 500  

duże przedsiębiorstwo (250-999)

4 200  

6 000  

9 800  

średnie przedsiębiorstwo (50-249)

3 500  

5 000  

8 600  

małe przedsiębiorstwo (10-49)

3 000  

4 200  

6 000  

mikro przedsiębiorstwo (1-9)

2 630  

3 500  

5 600  

Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2013 roku



Wyjaśnienie terminów użytych w artykule:

wynagrodzenie całkowite – miesięczne wynagrodzenie brutto przysługujące pracownikowi z uwzględnieniem wszystkich ruchomych dodatków pieniężnych, takich jak: premie, nagrody i inne.

mediana – wartość dzieląca wszystkie dane na pół. Poniżej i powyżej mediany znajduje się dokładnie po 50% danych. Innymi słowy, jeżeli mediana wynosi 2 000 PLN, to znaczy, że wynagrodzenie połowy osób jest niższe, a drugiej połowy wyższe od 2 000 PLN. Mediana jest miarą statystyczną, która lepiej niż średnia, oddaje tendencję centralną wyników, ponieważ średnia może być zaburzona przez wyniki skrajne.

górny kwartyl – wartość, powyżej której mieści się 25% danych. Innymi słowy, jeżeli górny kwartyl wynosi 4 500 PLN, to 75% osób zatrudnionych na danym stanowisku zarabia poniżej, a 25% powyżej 4 500 PLN.

Paulina Łukasik
Przypominamy, że zgodnie z pkt 2.6 - 2.7 regulaminu kopiowanie, przetwarzanie i wykorzystywanie tekstów oraz danych portalu w innych celach niż do użytku osobistego wymaga pisemnej zgody redakcji.
Wynagrodzenie brutto - ile to jest netto?

Wszystkie podane w artykule stawki wynagrodzeń są kwotami brutto. Zawierają potrącane od pensji składki na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych. Kalkulator brutto - netto pozwala na szybkie przeliczenie podanych stawek na pensję, którą pracownik otrzyma "na rękę".