Prywatna opieka medyczna, zajęcia sportowe, telefon służbowy oraz szkolenia i kursy zawodowe – to według raportu Sedlak & Sedlak, najpopularniejsze benefity przyznawane pracownikom. Te świadczenia są również najbardziej pożądane wśród osób, które jeszcze nie otrzymują benefitów.
Wprowadzenie świadczeń dodatkowych do pakietu wynagrodzenia stało się jednym z kluczowych czynników, który wpłynął na większą atrakcyjność wynagrodzenia przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów. Obecnie świadczenia dodatkowe są jednym z ważnych składników wynagrodzenia, a ich popularność rośnie z roku na rok. Jak wynika z raportu „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2013 roku” wydanego przez Sedlak
& Sedlak w 2012 roku 66% badanych pracowników odpowiedziało, że ich firmy oferują swoim pracownikom benefity. W roku 2013 takich odpowiedzi było już 75%.
Na świecie pakiety świadczeń są niezwykle rozbudowane. W dużej mierze wynika to z różnic w funkcjonowaniu w danym kraju przepisów prawa pracy oraz organizacji systemu ubezpieczeń społecznych. Jak wynika z raportu „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2013 roku”, w Polsce do najpopularniejszych świadczeń należą pakiety podstawowej opieki medycznej (61%), dodatkowe zajęcia sportowe (46%), telefon służbowy do użytku prywatnego (42%) oraz szkolenia i kursy zawodowe (40%). –
Co ciekawe na liście 10 najczęściej przyznawanych świadczeń dodatkowych zabrakło prywatnej opieki stomatologicznej, zwrotu kosztów dojazdów oraz biletów na wydarzenia kulturalne, które to z kolei pojawiły się w rankingu benefitów najbardziej pożądanych przez pracowników – komentuje Wojciech Litwa z Sedlak
& Sedlak.
Najpopularniejsze świadczenia dodatkowe (n=1987)
Źródło: Raport: „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2013 roku”, Sedlak & Sedlak
Pracownicy zatrudnieni w firmach, które nie posiadają programu świadczeń dodatkowych, deklarują, że chcą otrzymywać benefity. W pierwszej kolejności chcieliby mieć dostęp do podstawowej opieki medycznej (44%). Pożądane są również zajęcia sportowe (40%) oraz szkolenia i kursy zawodowe (30%). Pomimo, iż pracodawcy chętnie oferują możliwość korzystania z telefonu lub komputera służbowego do użytku prywatnego, świadczenia te nie są atrakcyjne dla samych zainteresowanych. –
W wielu przypadkach zatrudnieni nie traktują telefonu komórkowego lub przenośnego komputera jak świadczenia dodatkowego, ale jak narzędzie pracy – komentuje Wojciech Litwa z Sedlak
& Sedlak.
W ostatnim czasie często porusza się temat wyjazdów integracyjnych, które mają pomóc przy tworzeniu trwałej kultury organizacyjnej. Jak wynika z raportu nie są one popularnym świadczeniem dodatkowym. Co ciekawe nie znalazły się one również na liście najbardziej pożądanych przez pracowników benefitów.
Benefity oczekiwane przez pracowników firm,
które nie oferują świadczeń dodatkowych (n=739)
Źródło: Raport: „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2013 roku”, Sedlak & Sedlak
O raporcie
Raport „
Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2013 roku” zawiera dane dotyczące oferty świadczeń dodatkowych w przedsiębiorstwach w 2013 roku. W raporcie poruszono problemy związane z finansowaniem świadczeń oraz omówiono kwestię oceny programu świadczeń. Raport został wydany w lipcu 2013 przez firmę Sedlak
& Sedlak.
Sprawdź, ile powinieneś zarabiać! Weź udział w
Ogólnopolskim Badaniu Wynagrodzeń i porównaj swoje zarobki z innymi. Wypełnij
ankietę!
Sedlak & Sedlak wyraża zgodę na publikację niniejszych opracowań pod warunkiem powołania się na źródło: wynagrodzenia.pl oraz zamieszczenie pod artykułem aktywnego linku do strony Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń (https://wynagrodzenia.pl/t/ogolnopolskie-badanie-wynagrodzen-np) czcionką nie mniejszą niż czcionka użyta w publikacji.