Czy system premiowania stosowany w firmie wpływa na zwiększenie motywacji do pracy?

Ogólnopolskie Wynagrodzeń

USA: mediany wynagrodzeń pracowników w różnym wieku

20 lat 20 000

30 lat 40 000

40 lat 50 000

50 lat 51 000

60 lat 53 000

* rocznie w USD

Stefa premium

Sprawdź co zyskasz wykupując pełny dostęp do naszego portalu

Sprawdź, ile zarabia:

Inżynier procesu 6350 PLN
Technolog produkcji 5250 PLN
Operator produkcji 4490 PLN
Automatyk 7610 PLN
Leśniczy 7710 PLN
Recepcjonista 3280 PLN
Szlifierz metali 3800 PLN
Programista .NET 8280 PLN
Programista Android 8500 PLN
Projektant grafiki 4460 PLN
Ogólnopolskie badanie satysfakcji z pracy

Zajmujesz się zawodowo wynagrodzeniami?
Zapraszamy Cię do strefy przeznaczonej dla profesjonalistów.

Mediana - wartość dzieląca wszystkie dane na pół. Poniżej i powyżej mediany znajduje się dokładnie po 50% danych.

pozwala na porównanie 43 wskaźników w następujących obszarach

Wiedza

Najnowsze artykuły


Czy Polacy są zadowoleni ze swoich wynagrodzeń? (2005)

Artykuł omawia wyniki internetowego badania satysfakcji przeprowadzonego we wrześniu 2005 roku przez portal wynagrodzenia.pl. Z badań wyłania się pesymistyczny obraz niezadowolenia Polaków ze swoich wynagrodzeń. Taką opinię zadeklarowało bowiem 66% ankietowanych. Nie ulega wątpliwości, że najważniejszym powodem takiego stanu rzeczy są zbyt niskie wynagrodzenia. Szczegółowa analiza wykazała, że ankietowani nie widzą związku między wysokością swojego wynagrodzenia a wysiłkiem wkładanym w pracę i uważają, że zarabiają znacznie gorzej od innych Polaków. Nie dziwi więc końcowe stwierdzenie większości ankietowanych, że sposoby wynagradzania w ich firmach są niesprawiedliwe. czytaj więcej Data publikacji: 10.01.2006 Autor: Joanna Kramerek

Wynagrodzenia pracowników IT w USA w latach 2004 – 2005

Na początku XXI wieku nastąpił gwałtowny spadek wynagrodzeń pracowników branży IT w USA, szczególnie mocno kontrastujący z wcześniejszym okresem prosperity. Wyniki badań z lat 2004 – 2005 wskazują jednak, że ten niekorzystny trend został zahamowany. Wartość średniego rocznego wynagrodzenia nieznacznie wzrosła na początku 2005 roku. Zarobki nadal silnie różnicują takie czynniki jak: region, w którym znajduje się miejsce pracy, oraz specjalizacja. Wyraźną poprawę swoich dochodów mogli natomiast zaobserwować pracownicy zatrudnieni w firmach dostarczających rozwiązań z zakrsu IT. Średnie roczne wynagrodzenie tej grupy wzrosło w 2004 roku o 9,1% osiągając poziom prawie 98 tys. USD. Co ciekawe, okazało się, że posiadanie certyfikatów umiejętności IT wśród tej grupy zawodowej wcale nie gwarantuje wyższej pensji. Wyższych pensji mogą za to oczekiwać informatycy zatrudnieni w firmach o wyższych przychodach. czytaj więcej Data publikacji: 10.01.2006 Autor: Joanna Kramerek

Zarobki w polskiej szarej strefie w 2004 roku

Szacuje się, że „na czarno” w naszym kraju pracuje prawie jedna dziesiąta wszystkich zatrudnionych. Oznacza to, że ponad 1,3 miliona Polaków podejmuje się pracy nierejestrowanej. Głównym powodem „uciekania” do szarej strefy jest problem ze znalezieniem legalnej pracy. Dla większości praca „na czarno” stanowi jedynie zajęcie dorywcze, ale 40% deklaruje, że to ich stałe zajęcie. Średni dochód miesięczny z pracy nierejestrowanej wyniósł w 2004 roku 391,66 zł. Wysokość tej kategorii była wyższa od poziomu z roku 1998, czyli 276 zł. Przeciętnie zarobki z szarej strefy stanowiły ok. 68% ogółu dochodów podczas gdy w roku 1998 udział ten był równy 61%. Artykuł powstał na podstawie opracowania Głównego Urzędu Statystycznego, dotyczącego pracy nierejestrowanej w Polsce. czytaj więcej Data publikacji: 10.01.2006 Autor: Justyna Masłyk

Wartościowanie pracy oraz ocena pracowników w polskich przedsiębiorstwach. Wyniki badań

Artykuł przedstawia wyniki kilku niezależnych od siebie badań przeprowadzanych wśród polskich przedsiębiorstw. Dotyczyły one zakresu oraz metodologii stosowanych metod wartościowania pracy oraz ocen okresowych pracowników. Należą do nich badania IPiSS, HRK oraz badania prof. Zofii Sekuły z Instytutu Organizacji i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej. Okazuje się, że zaledwie 7,3% małych i średnich przedsiębiorstw stosuje wartościowanie pracy. Aż 81% wszystkich firm stosujących wartościowanie, korzysta z metod uproszczonych – klasyfikacji lub metod intuicyjnych. Wśród dużych firm, zatrudniających ponad 250 pracowników, tylko nieco ponad 30% stosuje jakiekolwiek metody wartościowania pracy. Jeśli chodzi o stosowanie ocen pracowniczych, korzysta z nich 38% małych i średnich firm oraz niecałe 32% dużych firm. czytaj więcej Data publikacji: 10.01.2006 Autor: Agnieszka Kunysz

Taktyki i strategie negocjowania wynagrodzeń

W artykule przedstawiono szereg technik i strategii, które najczęściej stosują pracodawcy i pracownicy w trakcie negocjowanie wynagrodzenia. Pierwsza część artykułu dotyczy kilku ogólnych zasad, których należy przestrzegać w trakcie rozmowy o podwyżce. Następnie prezentowane są bardziej szczegółowe techniki negocjowania wynagrodzeń, takie jak np.: opracowanie BATNA, negocjacyjne jujitsu, czy zmiana biegu. Strategie te opisane są w kontekście czterech etapów negocjowania: przygotowanie do negocjowania wynagrodzenia, początku negocjowania wynagrodzenia, właściwego negocjowanie wynagrodzenia oraz finalizacji negocjowania wynagrodzenia. W artykule opisano również stosowaną na zachodzie metodę negocjowania wynagrodzenia autorstwa Noela Smith- Wenkle’a. czytaj więcej Data publikacji: 28.12.2005 Autor: Barbara Burdalska

Wynagrodzenia specjalistów w firmach produkcyjnych w I półroczu 2005 roku

czytaj więcej Data publikacji: 28.12.2005 Autor: Katarzyna Mleczko

Metodologia budowy systemu wynagrodzeń

Artykuł dostarcza niezbędnych informacji do zaprojektowania systemu wynagrodzeń od podstaw. Znajdą w nim Państwo opisaną krok po kroku procedurę budowania takiego systemu, oraz wskazówki ułatwiające wybór najlepszego rozwiązania w zależności od rodzaju firmy, jej strategii, itp. Artykuł opisuje proces powstawania systemu wynagrodzeń, poczynając od wyboru strategii wynagradzania poprzez etap analizy pracy oraz wartościowania pracy. Następnie opisana jest procedura budowania tabel płac i określania ostatecznej struktury wynagrodzenia. Zagadnienie budowy systemu wynagrodzeń ujęte jest w sposób syntetyczny, pozwalając każdemu na dostosowanie go do potrzeb firmy. czytaj więcej Data publikacji: 28.12.2005 Autor: Ewa Jankowska

Nowe podejście do wartościowania stanowisk - wycena pracy

Tradycyjne metody wartościowania pracy coraz częściej nie spełniają wszystkich oczekiwań pracodawców. Posługują się one statycznymi kryteriami, które nie są związane ze strategią organizacji lub są związane w niewielkim stopniu. Wraz ze wzrostem zakresu poszczególnych stanowisk, zawężają się ich grupy – trudno w takiej sytuacji wartościować stanowiska za pomocą statycznych metod. Pewną odpowiedzią na aktualne potrzeby pracodawców jest nowe podejście do wartościowania, nazwane „wyceną pracy”. Łączy ono kilka strategicznych założeń: związanie wartości stanowiska ze strategią firmy oraz ceną rynkową stanowiska. Pozwala ono na adekwatną ocenę wartości stanowiska, przy jednoczesnym zachowaniu konkurencyjności na rynku pracy. czytaj więcej Data publikacji: 28.12.2005 Autor: Agnieszka Kunysz

Wynagrodzenia we Włoszech

Włochy to kolejne miejsce w Europie, do którego Polacy chętnie wyjeżdżają w poszukiwaniu pracy. I chociaż tamtejsza gospodarka borykała się ostatnio z wieloma problemami, to jednak dzięki niskim kosztom pracy, poziom zatrudnienia stopniowo wzrasta. Z naszego punktu widzenia, wynagrodzenia we Włoszech były i nadal są dość atrakcyjne, choć kształtują się one poniżej średniego poziomu w UE. Najlepiej opłacani byli tam pracownicy służby zdrowia, z dużym stażem i gruntownym wykształceniem. Ponadto najwyższe zarobki w niemal wszystkich zawodach otrzymywały osoby pracujące w Rzymie. Zaskakującym jest fakt, iż stosunkowo niewielkie wynagrodzenia – w porównaniu do UE – otrzymują osoby zatrudnione w branży IT. czytaj więcej Data publikacji: 13.12.2005 Autor: Renata Kucharska-Kawalec

Od czego zależy sukces w negocjowaniu wynagrodzenia?

Negocjowanie wynagrodzenia, to przykład negocjacji problemowych. Oznacza to, iż pracownik i pracodawca współtworząc sytuację negocjowania, mają ogromny wpływ na jej przebieg i efekt końcowy. Pracodawca może więc wraz z pracownikiem obmyślić kilka alternatywnych rozwiązań i spośród nich wybrać najkorzystniejsze. Obie strony mogą kontrolować przebieg rozmowy w takich obszarach jak: przedmiot negocjacji, wynagrodzenie pracownika, zachowanie własne, okoliczności negocjowania wynagrodzeń, zachowanie drugiej strony. Aby jednak pertraktacje zakończyły się sukcesem, należy mieć na uwadze to, że negocjowanie wynagrodzeń rządzi się kilkoma prawami. Warto pamiętać o kilku praktycznych wskazówkach, których zastosowanie pomoże w wynegocjowaniu uzgodnień, korzystnych zarówno dla obu stron. czytaj więcej Data publikacji: 13.12.2005 Autor: Barbara Burdalska