Informacje o badaniu:
W 2016 roku w badaniu uczestniczyły 145 782 osoby. Ze względów metodologicznych w obliczeniach końcowych uwzględniliśmy dane 115 163 respondentów. 61% uczestników badania ma nie więcej niż 35 lat, 67% mieszka w miastach powyżej 100 000 mieszkańców, 69% ma wykształcenie wyższe, 47% pracuje w wielkich lub dużych przedsiębiorstwach, zaś 79% pracuje w firmach prywatnych.
Partnerzy badania:
interia.pl, interviewme.pl
Przypominamy, że głównym celem OBW jest prezentacja stawek wynagrodzeń na poszczególnych stanowiskach (m.in. poprzez moduł "
Moja płaca”). W związku z tym, ze względu na nielosowy charakter próby, wyniki ogólne należy traktować jako orientacyjne. Opisują one jedynie konkretną badaną próbę. Porównując dane z poszczególnych edycji OBW prosimy pamiętać, iż brały w nich udział inne osoby. Miło nam przy okazji poinformować, że od pierwszej edycji w 2003 roku naszą ankietę wypełniło 1 276 051 osób.
Dział obsługi klienta był najniżej opłacanym działem w 2016 roku. Mediana zarobków wyniosła tam 3 006 PLN. Połowa z osób zatrudnionych zarabiała od 2 340 PLN do 4 300 PLN - wynika z Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń przeprowadzonego przez Sedlak
& Sedlak w 2016 roku.
Wynagrodzenia w działach obsługi klienta w 2016 roku
Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2016 roku
Najwięcej zarabiały osoby zatrudnione w działach obsługi klienta w województwie mazowieckim. Mediana ich zarobków wyniosła tam 3 630 PLN. Na drugim miejscu znalazło się województwo dolnośląskie, gdzie mediana zarobków wyniosła 3 100 PLN. Niewiele mniej zarabiały osoby w województwach: małopolskim, pomorskim, śląskim i wielkopolskim – w tych województwach mediana była taka sama i wyniosła 3 000 PLN.
Mediany wynagrodzeń całkowitych
w działach obsługi klienta w 2016 roku (brutto w PLN)
Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2016 roku
Pensje dyrektorów działów obsługi klienta były ponad cztery raz wyższe niż pracowników szeregowych.
Mediany miesięcznych wynagrodzeń
na różnych szczeblach zarządzania w 2016 roku (brutto w PLN)
|
25% zarabiało poniżej
|
mediana
|
25% zarabiało powyżej
|
pracownik
szeregowy
|
2
000
|
2 383
|
3
000
|
specjalista
|
2
700
|
3 500
|
4
559
|
kierownik
|
3
500
|
4 680
|
6
500
|
dyrektor
|
6
550
|
10 000
|
15
000
|
Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2016 roku
Najwyższe zarobki otrzymali pracownicy w branży IT, gdzie mediana wyniosła 4 350 PLN. Najniższe w usługach dla ludności (2 650 PLN).
Mediany wynagrodzeń całkowitych
osób w działach obsługi klientów w wybranych branżach w 2016 roku (brutto w PLN)
Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2016 roku
Mediany wynagrodzeń całkowitych
na różnych stanowiskach w działach obsługi klientów w 2016 roku (brutto w PLN)
Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2016 roku
Więcej danych na temat wynagrodzeń różnych zawodach i na różnych stanowiskach znajdą Państwo w aplikacji
Moja Płaca.
Najwięcej zarabiały osoby, których staż pracy przekraczał 11 lat.
Mediany wynagrodzeń całkowitych
w działach obsługi klienta osób o różnym stażu pracy w 2016 roku (brutto w PLN)
Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2016 roku
Zapraszamy do uczestnictwa w tegorocznej edycji Ogólnopolskiego badania wynagrodzeń.
Ankietę do badania można znaleźć
tutaj.
Jeżeli są Państwo zainteresowani zamówieniem szczegółowego raportu na temat wynagrodzeń w konkretnym regionie, wybranej branży czy grupie zawodowej zapraszamy do złożenia
zamówienia.
Wyjaśnienie terminów użytych w artykule:
wynagrodzenie całkowite – miesięczne wynagrodzenie brutto przysługujące pracownikowi z uwzględnieniem wszystkich ruchomych dodatków pieniężnych, takich jak: premie, nagrody i inne;
mediana – wartość dzieląca wszystkie dane na pół. Poniżej i powyżej mediany znajduje się dokładnie po 50% danych. Innymi słowy, jeżeli mediana wynosi 3 000 PLN, to znaczy, że wynagrodzenie na danym stanowisku jest w połowie zakładów niższe, a w połowie wyższe od 3 000 PLN. Mediana jest miarą statystyczną, która lepiej niż średnia, oddaje tendencję centralną wyników, ponieważ średnia może być zaburzona przez wyniki skrajne;
górny kwartyl – wartość, powyżej której mieści się 25% danych. Innymi słowy, jeżeli górny kwartyl wynosi 5 500 PLN, to 75% osób zatrudnionych na danym stanowisku zarabia poniżej, a 25% powyżej 5 500 PLN;
dolny kwartyl – wartość, poniżej której mieści się 25% danych. Innymi słowy, jeżeli dolny kwartyl wynosi 2 000 PLN, to 25% osób zatrudnionych na danym stanowisku zarabia poniżej, a 75% powyżej 2 000 PLN.