Czy oszczędzasz na emeryturę?

Ogólnopolskie Wynagrodzeń

USA: mediany wynagrodzeń pracowników w różnym wieku

20 lat 20 000

30 lat 40 000

40 lat 50 000

50 lat 51 000

60 lat 53 000

* rocznie w USD

Stefa premium

Sprawdź co zyskasz wykupując pełny dostęp do naszego portalu

Raport płacowy Sedlak & Sedlak dla branży IT 2019
Newsletter

Zapisz się na newsletter portalu wynagrodzenia.pl

Benefity w oczach pracowników w 2020 roku

Sprawdź, ile zarabia:

Kasjer lotniczy 3983 PLN
Konstruktor mechanik 4788 PLN
Energetyk 5070 PLN
Koordynator spedycji 7000 PLN
Kierownik hotelu 4324 PLN
Notariusz 8048 PLN
Inżynier produktu 5930 PLN
Kierownik kontraktu 9342 PLN
Kasjer walutowy 2855 PLN
Projektant wnętrz 4340 PLN
Ogólnopolskie badanie satysfakcji z pracy

Zajmujesz się zawodowo wynagrodzeniami?
Zapraszamy Cię do strefy przeznaczonej dla profesjonalistów.

Gratyfikacja - składnik dodatkowy wynagrodzenia, rozumiany jako świadczenie okolicznościowe.

pozwala na porównanie 43 wskaźników w następujących obszarach

Artykuły

Benefity w małych i średnich firmach w 2019 roku

20.01.2020 Jagoda Zygiert
Świadczenia dodatkowe są coraz popularniejszym elementem wynagrodzenia, a ich dobór ma duży wpływ na atrakcyjność pakietu korzyści z pracy. Benefity w 2019 roku według raportu Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników (Sedlak & Sedlak, 2019) oferowało 82% pracodawców, a ich popularność z roku na rok rośnie.
Są one powszechne w dużych i wielkich firmach, które prześcigają się w poszerzaniu oferty o coraz bardziej oryginalne świadczenia. W roku 2019 oferowało je 94% dużych i 96% wielkich firm.
Sytuacja w mniejszych organizacjach jest trochę inna. Warto pamiętać, że mniejsze organizacje często otrzymują od firm dostarczających świadczenia mniej atrakcyjne cenowo oferty, przez co małe firmy mogą oferować mniej zróżnicowany pakiet benefitów. Świadczenia dodatkowe miało w swojej ofercie 38% mikro firm, 71% małych oraz 86% średnich przedsiębiorstw (Raport „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2019 roku”, Sedlak & Sedlak).

Ile procent pracodawców oferowało benefity w 2019 roku?

Schemat

Źródło: Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2019 roku Sedlak & Sedlak



Najpopularniejsze świadczenia w małych i średnich firmach


Najczęściej pracownicy małych i średnich przedsiębiorstw korzystali z rozszerzonego pakietu opieki medycznej (64,7%). Nieco rzadziej pracownicy używali karnetów na siłownię i do klubów fitness (43,9%). Popularne były również ubezpieczenie na życie oraz szkolenia i kursy zawodowe.

Z jakich świadczeń dodatkowych najczęściej korzystają pracownicy małych i średnich firm?

Wykres

Źródło: Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2019 roku Sedlak & Sedlak



Najbardziej pożądane świadczenia


Ponad 1/3 (36,4%) pracowników małych i średnich firm za najatrakcyjniejszy benefit wskazała rozszerzony pakiet opieki medycznej. Pożądanym świadczeniem była również opieka stomatologiczna oraz szkolenia językowe – tak zdecydowało 26,6% i 26,4% pracowników. Poza podium znalazły się: karnety na siłownię i do klubów fitness i szkolenia zawodowe.

Jakie świadczenia dodatkowe były najbardziej pożądane
w 2019 roku przez pracowników małych i średnich firm?

Wykres

Źródło: Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2019 roku Sedlak & Sedlak



Co może zrobić pracodawca, by wzbogacić swoją ofertę?



Świadczenia, które nie kosztują
Benefity, które mają dużą wartość dla pracowników nie zawsze muszą wiązać się z dużymi kosztami. Czasami wystarczy wprowadzić niewielką zmianę, by pracownikom żyło się znacznie lepiej. Przykładem takiego świadczenia jest elastyczny czas pracy. Pracownicy z pewnością docenią również możliwość pracy zdalnej, nieoficjalny strój czy program mentoringu pracowniczego.

Więcej nie znaczy lepiej
Pamiętajmy, że w wielu wypadkach im prościej, tym lepiej. W połowie badanych małych i średnich przedsiębiorstw pracownicy mogli wybierać spośród od 2 do 5 świadczeń. Oferta benefitów nie musi być długa, może zawierać jedynie parę pozycji, ale ważne żeby była możliwie dopasowana do potrzeb pracowników. Raport Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2019 roku zawiera analizy dotyczące otrzymywanych i preferowanych benefitów w zależności od wieku, płci, szczebla zatrudnienia, działu, a także miejscowości zatrudnienia.
Warto również mieć na uwadze, że kluczowa jest komunikacja – pracownicy często nie zdają sobie sprawy, do jakich świadczeń mają dostęp i na jakich zasadach mogą z nich korzystać.

Możliwość proponowania nowych świadczeń
Jeśli pracodawca nie wie jakich świadczeń oczekują pracownicy, może dać im możliwość przedstawienia własnych pomysłów. Pracodawca może określić kwotę, w ramach której pracownicy będą mogli zaproponować dowolny benefit. Dzięki temu pracownicy będą mieli poczucie, że mają wpływ na swój pakiet wynagrodzeń i jest większe prawdopodobieństwo, że będą korzystać ze świadczeń, które sami zaproponowali.

Współfinansowanie świadczeń dodatkowych przez pracownika
Warto mieć na uwadze, że część świadczeń, zwłaszcza tych droższych, może być współfinansowana przez pracownika. Dzięki partycypacji w kosztach, pracownik będzie miał większą motywację by z nich korzystać lub ewentualnie zrezygnować, jeżeli nie są mu one potrzebne w danym momencie. Wg badania, 39,2% pracowników byłaby skłonna przeznaczyć na finansowanie świadczeń dodatkowych kwotę do od 51 do 100 PLN, co mogłoby pracodawcy pomóc urozmaicić nieco ofertę.

Możliwość dokupienia lub rozszerzenia posiadanych benefitów
Pracownicy będą wdzięczni również za możliwość dokupienia na przykład pakietu opieki medycznej dla członka najbliższej rodziny albo karty sportowej na znajomego, z którym chodzą na siłownię. Z takiej możliwości może korzystać około 77,1% pracowników małych i średnich firm.

Odpowiednia komunikacja
Nawet najlepiej przygotowany pakiet benefitów nie będzie cieszył się zainteresowaniem pracowników, jeśli nie zostaną o nim odpowiednio poinformowani. Raport Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2019 roku pokazuje, że większość małych i średnich pracodawców (86,6%) przekazuje pracownikom informacje dotyczące pakietu świadczeń, jednak pracownicy rzadko znają wartość swojego pakietu świadczeń. Ważne, aby pracownicy wiedzieli do jakich świadczeń mają dostęp, na jakich zasadach i gdzie mogą znaleźć szczegółowe informacje na ich temat.

Platformy dla małych firm
Istnieją również platformy przeznaczone specjalnie dla mniejszych pracodawców oferujące benefity. Dzięki takiej platformie pracodawca może nagradzać pracowników na bieżąco (indywidualnie lub grupowo), przelewając określoną kwotę na ich wirtualne konto. Pracownicy mogą w ramach tej kwoty korzystać z oferowanych benefitów, np. mogą nabyć bony na zakupy w partnerskich sklepach, kupić bilety do kina albo wesprzeć organizację charytatywną. Mogą również tę kwotę przeznaczyć na prezenty dla innych pracowników lub też zorganizować zrzutkę, na przykład na wspólne wyjście lub urodziny kolegi z pracy.

Jagoda Zygiert

Polub wynagrodzenia.pl

Udostępnij

Sprawdź również: Kalkulator PPK Pracowniczych Planów Kapitałowych

Wynagrodzenie brutto - ile to jest netto?

Wszystkie podane w artykule stawki wynagrodzeń są kwotami brutto. Zawierają potrącane od pensji składki na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych. Kalkulator brutto - netto pozwala na szybkie przeliczenie podanych stawek na pensję, którą pracownik otrzyma "na rękę".

Przypominamy, że zgodnie z pkt 2.6 - 2.7 regulaminu kopiowanie, przetwarzanie i wykorzystywanie tekstów oraz danych portalu w innych celach niż do użytku osobistego wymaga pisemnej zgody redakcji.
Kontakt: [email protected]